Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2015

ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΝΑΟΙ ΧΤΙΖΟΝΤΑΝ ΣΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΧΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ




02 Ιουλ 2014
Όπως ανέφερε και ο Ησίοδος, στην κορυφή του Αίνου της Κεφαλονιάς, υπήρχε Ναός του Θεού Διός, όπου είχαν βρεθεί ίχνη και πολλά λείψανα θυσιών τα οποία εσώζοντο μέχρι το 1813 μΧ. Όταν οι ιερείς στον Αίνο θυσίαζαν στο ...




Kostas Hatzigeorgiou
Ακόμη και το έδαφος κάτω από τους αρχαίους ναούς στην Ελλάδα ήταν «ιερό». Αυτό πρεσβεύει νέα έρευνα από τον καθηγητή Γεωλογίας στο Πανεπιστήμιο του Ορεγκον κ. Γκρέγκορι Ρίταλακ, ο οποίος θεωρεί ότι το χώμα επάνω στο οποίο εδράζονταν τα κτίρια είχε ειδική σημασία που σχετιζόταν με τη λατρεία του θεού στον οποίο ήταν αφιερωμένος ο ναός. Και, όπως σημειώνει, αυτό θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί ο Ομηρος και ο Πλάτων αναφέρονται στα κείμενά τους σε «ιερό χώμα» και σε χώμα το οποίο θα μπορούσε να επηρεάσει την ψυχή. Αλλά και κάτι ακόμη: έτσι εξηγείται ο τρόπος επιλογής των θέσεων στις οποίες ιδρύονταν τα ιερά.
«Οι τοποθεσίες για την ανέγερση των ναών επιλέγονταν για να τιμήσουν τη θεότητα αλλά και τις προσδοκίες των ανθρώπων από αυτήν, οι οποίες με τη σειρά τους είχαν διαμορφωθεί από την οικονομική βάση των θρησκειών και των τελετουργιών» λέει ο κ. Ρίταλακ. Ο ίδιος πήρε δείγματα εδάφους από 84 ελληνικούς ναούς χρονολογούμενους από την Κλασική Εποχή (από το 490 ως το 338 π.Χ.) και με βάση τις αναλύσεις τις οποίες έκανε δημιούργησε ένα προφίλ με την ονομασία των εδαφών, τα χαρακτηριστικά τους και πώς θα μπορούσαν να έχουν χρησιμοποιηθεί μέσα στον χρόνο.

Η άμεση σύνδεση του εδάφους με τη μυθολογία η οποία είχε αναπτυχθεί γύρω από τη θεότητα που λατρευόταν στον ναό υπήρξε η πρώτη και καθοριστική παρατήρηση του επιστήμονα. Κτίρια αφιερωμένα στην Αθηνά και στον Δία είχαν ιδρυθεί σε εδάφη ακροπόλεων γιατί, όπως εξηγεί ο ίδιος, «πρόκειται για θεότητες κοινωνιών με πολεμιστές και οι ναοί τους ήταν κατά κύριο λόγο επάνω ή πλησίον λόφων τους οποίους μπορούσαν να υπερασπισθούν εύκολα,ενώ σε αυτούς υπάρχουν πάντα αποδείξεις προγενέστερης εγκατάστασης».
Ναοί αφιερωμένοι στην Αρτεμη και στον Απόλλωνα ανεγείρονταν σε κυνηγετικές περιοχές. Ιερά της Ηρας και του Ερμή ιδρύονταν επάνω σε αργιλώδη εδάφη, όπου τα χώματα είναι πλούσια και κατάλληλα για την εκτροφή βοοειδών. Τα ιερά της Δήμητρας και του Διονύσου εξάλλου βρέθηκαν σε εύφορα εδάφη- όπως είναι γνωστό, οι δύο αυτές θεότητες σχετίζονταν με την καλλιέργεια της γης και ειδικότερα των σιτηρών και της αμπέλου. Μεγάλα αγροτεμάχια όμως φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη σχέση με την Εστία, τον Ηφαιστο και τον Αρη. Ο Ποσειδώνας και η Αφροδίτη, από την άλλη, θεότητες που συνδέονται με τη θάλασσα, είχαν τα ιερά τους σε άγονα εδάφη, πλησίον όμως αλιευτικών καταφυγίων. Οσο για τον άρχοντα του Κάτω Κόσμου, τον Αδη, και τη βασίλισσά του Περσεφόνη, λατρεύονταν σε βαθιά, σκοτεινά σπήλαια. Ο κ. Ρίταλακ ανατρέχει στα συγγράμματα των πρώτων Ελλήνων ιστορικών μέσα από τα οποία γίνεται φανερό ότι «οι θρησκευτικοί χώροι προηγούνταν της ανέγερσης ναών για πολλούς αιώνες με υπαίθριες τελετές οι οποίες οδήγησαν στην κατασκευή ναών, ξύλινων αρχικώς, που στη συνέχεια αντικαταστάθηκαν από μαρμάρινους, αναδεικνύοντας τον πλούτο και το κύρος των πόλεων της Κλασικής Εποχής» όπως λέει.
Οι αρχαίοι Έλληνες όμως χρησιμοποιούσαν και τα φυσικά φαινόμενα προκειμένου να ενισχύσουν τις πνευματικές τους εμπειρίες. Είναι γνωστό έτσι ότι ο ναός του Απόλλωνα στους Δελφούς ήταν ιδρυμένος «επάνω σε ρήγμα του εδάφους από όπου αναδύονταν ατμοί υδρογονανθράκωνπου ήταν σε θέση να φέρουν σε κατάσταση ύπνωσης την Πυθία, ιέρεια του Απόλλωνα», όπως υπενθυμίζει. Ομοίως διατηρημένα απολιθώματα αμμωνίτου στον περίβολο του ιερού του Απόλλωνα, της Αρτεμης και του Ασκληπιού στην Επίδαυρο δημιουργούν το σχήμα φιδιού υπενθυμίζοντας στους πιστούς ότι η ίαση θα επιτυγχανόταν κατά τη διάρκεια της «εγκοίμησης» από τον θεό μεταμορφωμένο σε όφι.
ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ


http://pronoikefalonias.blogspot.gr/2015/07/blog-post_25.html
Περιληπτικά, τέτοια Ιερά στην Κεφαλλονιά βρίσκονται:
1. Αίνος, Μεγάλος Σωρός, Ιερό του θεού Διός.
2. Νησίδα Δίας, Ιερό του θεού Διός
3. Νησίδα Δίας, Ιερό της θεάς Αφροδίτης (κόρης του Διός) επί του χώρου του Ιερού του Διός.
4. Στα 2 & 2, επί των ερειπίων των Ιερών Διός και Αφροδίτης, ανηγέρθη εκκλησάκι αφιερωμένο στη Θεοτόκο των Βλαχερνών όπου μετεξελίχθηκε σε Μονή και επικράτησε με την ονομασία Παναγιά η Διότισα! (οχι με «ωμέγα» αλλά με «όμικρον» εκ του Διός)... Τα αρχαία Ιερά της Νησίδας Δίας, αντικαταστάθηκαν με Χριστιανικά και ο Ναός της Αφροδίτης, της θεάς του Έρωτα και της Καλλονής των αρχαίων Ελλήνων, αντικαταστάθηκε με νέο Ναό (επι των ερειπίων του αρχαίου Ναού) πρός Τιμή της Παναγίας, την Θεία και Παρθένο Μητέρα, της «Καλλονής» του Θείου Βρέφους και Υιού του Θεού.
5. Θέση «Αη Γιώργης» μεταξύ Σκάλας-Πόρου, Ναός Θεού Ποσειδώνος
6. Στην ίδια θέση (με 5), Ναός Θεού Απόλλωνος
7. Στα 5 & 6 επί των ερειπίων των Ιερών των αρχαίων ναών κτίστηκε το εκκλησάκι του Άη Γιώργη!
8. Εντός των τειχών της Αρχαίας Ακροπόλεως της Σάμης, Ναός Θεού Απόλλωνος
9. Θέση Βάτσα Παλικής, Ναός Θεού Ποσειδώνος. Στην ίδια θέση σήμερα είναι χτισμένη η εκκλησία του Άγιου Νικόλαου.
ΑπάντησηΔιαγραφή

Gerasimos27 Ιουλίου 2015 - 10:59 π.μ.
10. Σε λόφο ακριβώς πάνω από το Φισκάρδο, Ναός Θεού Απόλλωνος κάτω από τα ανακαλυφθέντα πρόσφατα, ερείπια τρίκλιτου χριστιανικού ναού του 6ου αιώνα μ.Χ.
11. Στην άκρη της λιμνοθάλασσας Κουτάβου υπήρχε Δωρικός Ναός αφιερωμένος στις θεές Δήμητρα και Κόρη
12. Υπό «έρευνα» το Αρχαιο-λατρευτικό σπήλαιο & Μυκ.Ταφος, στη θέση Αγ. Βαρβάρα, στην είσοδο του χωριού Προκοπάτα, στο βάθος ενός μικρού φαραγγιού κάτω από το λόφο «Φανερό», βρίσκεται ένα αρχαιο-λατρευτικό σπήλαιο στην είσοδο του οποίου είναι χτισμένο το μικρό φημισμένο εκκλησάκι της Αγίας Βαρβάρας. Από τον Μυκ.Τάφο, του Αρχαιο-λατρευτικού σπήλαιου, κατάφεραν να ανασυρθούν, να συντηρηθούν και να εκτίθονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αργοστολίου, ένας Κρατήρας με κάθετες λαβές, ένας Τρίωτος Πιθαμφορίσκος και ένας μικρός Ψευδόστομος Αμφορέας (στις φωτό που ακολουθούν) που χρονολογούνται στην στην Υστεροελλαδική ΙΙΙ Α2-Β Περίοδο, (1390/70 - 1200 π.Χ.)!

(Εδώ αναφερόμαστε σε μερικά μόνο σημεία της Κεφαλονιάς, τέτοια σημεία βρίσκονται σε όλη την σημερινή Ελληνική επικράτεια, καθώς επίσης και σε όλη την αρχαιοελληνική επικράτεια περιλαμβανομένων και των αποικιών της).

Γιατί αποσιωπάται το γεγονός ότι σε Μονές και Εκκλησίες της Β. Ελλάδας, απεικονίζονται σε τοιχογραφίες οι Επτά Σοφοί της Ελληνικής αρχαιότητας ;

Γιατί αποσιωπάται το γεγονός ότι σε Μονή των Μετέωρων, απεικονίζονται σε τοιχογραφία οι Επτά Σοφοί της Ελληνικής αρχαιότητας με ρήσεις των και αποσπάσματα από τα επίμαχα σημεία;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου