Παρασκευή 1 Αυγούστου 2014

ΘΕΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΚΡΗΤΟΜΥΚΗΝΑΪΚΟΥ ΠΑΝΘΕΟΥ



Δυστυχώς οι γνώσεις μας για τα ονόματα και τις ιδιότητες των Κρητομυκηναϊκών Θεοτήτων είναι πάρα πολύ λίγες, αποσπασματικές και ασαφείς. Αυτό οφείλεται από τη μία μεριά στο γεγονός ότι δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί η Γραμμικη Α΄ και τα Ιερογλυφικά της Κρήτης και από την άλλη ότι τα κείμενα της Γραμμικής Β΄ της Μυκηναϊκής Ελλάδας είναι λίγα και έχουν κυρίως λογιστικό χαρακτήρα.
ΜΙΝΩΪΚΗ ΚΡΗΤΗ
Γνωρίζουμε σίγουρα ότι υπάρχει μια κύρια γυναικεία Θεότητα της Γονιμότητας και ένας νεαρός Θεός , πολεμικού χαρακτήρα που την γονιμοποιεί μία φορά το χρόνο κατά την περίοδο της Εαρινής Ισημερίας. Οι παραστάσεις μας κάνουν να υποπτευόμαστε και άλλες Θεότητες, όμως δεν διαθέτουμε κανένα στοιχείο. Υπάρχουν παραστάσεις κάποιων ιπτάμενων μυθικών τεράτων που πετούν στον ουρανό μαζί με κάποια θηλυκή Θεότητα, παραστάσεις πεταλούδων ή χρυσαλίδων (σύμβολα της αναγεννώνενης ψυχής;). ΄Ενα μόνο όνομα θεότητας έχει διαβαστεί σ΄αυτά τα πανάρχαια κείμενα κει είναι ΔΙΚΤΥΝΝΑ, μια προσωνυμία που αποδιδόταν στην ΄Αρτεμη στην κλασσική εποχή αλλά οι γνώσεις μας τελειώνουν εδώ.
ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΕΛΛΑΔΑ.

Εδώ τα πράγματα είνα σχετικά καλύτερα. Στις πινακίδες της Πύλου, των Μυκηνών, της Κνωσσού και των Χανίων έχουν διαπιστωθεί ονόματα του Δωδεκαθέου αλλά και άλλα άγνωστα και ασφαλώς πολύ παλιότερα. Υπάρχουν τα ονόματα του Δία, του Ποσειδώνα, της ΄Ηρας, του Ερμή, της Αθηνάς, της Αρτέμιδας, της Δήμητρας, του Διονύσου αλλά και το θηλυκό πάρισο και συμπλήρωμα του Δία , η Δίϊα, του Ποσειδώνα, η Ποσιδεία. Υπάρχει επίσης το όνομα Παιάων =Παιάν που αργότερα ταυτίστηκε με τον Απόλλωνα, του Ενυάλιου, που ταυτίστηκε με τον ΄Αρη και το άγνωστο όνομα Ιφιμήδεια. Στους πάρα πάνω Θεούς αποδίδονται πολλές φορές τα επίθετα Πότνια= ισχυρή, παντοδύναμη (αντίστοιχο με το επίθετο της Παναγίας, Δέσποινα). Στις ανδρικές Θεότητες αποδίδεται η προσωνυμία ΄Αναξ = Βασιλιάς- ΄Αρχοντας.
Στις Μυκηναϊκές πινακίδες της Κνωσσού υπάρχουν τα ονόματα Ειλείθυια-Ελεύθεια-Ελευθώ (από το έλευσις) της γνωστής Θεάς των τοκετών. Υπάρχουν επίσης τα ονόματα Τρίσηρως και Ερινύς.
Από τις πινακίδες όμως διαθέτουμε μόνο πληροφορίες για προσφορές στις Θεότητες και τίποτα για τον τρόπο λατρείας και το ιερατείο. Φαίνεται ότι στην Κρήτη Μεγάλη Αρχιέρεια ήταν η κόρη ή η σύζυγος του Βασιλιά. Στην Μυκηναϊκή Ελλάδα το ιερατείο ήταν πιο οργανωμένο όμως πάντοτε κάτω από την πολιτική εξουσία. Ποτέ στον Ελληνικό χώρο οι ιερείς δεν έγιναν ισχυρότεροι από το κράτος ούτε έφτασαν , όπως στην Αίγυπτο να καθορίζουν την πολιτική και τη Δυναστική διαδοχή.
ΘΕΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΚΡΗΤΟΜΥΚΗΝΑΪΚΟΥ ΠΑΝΘΕΟΥ

Δυστυχώς οι γνώσεις μας για τα ονόματα και τις ιδιότητες των Κρητομυκηναϊκών Θεοτήτων είναι πάρα πολύ λίγες, αποσπασματικές και ασαφείς. Αυτό οφείλεται από τη μία μεριά στο γεγονός ότι δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί η Γραμμικη Α΄ και τα Ιερογλυφικά της Κρήτης και από την άλλη ότι τα κείμενα της Γραμμικής Β΄ της Μυκηναϊκής Ελλάδας είναι λίγα και έχουν κυρίως λογιστικό χαρακτήρα.
ΜΙΝΩΪΚΗ ΚΡΗΤΗ
Γνωρίζουμε σίγουρα ότι υπάρχει μια κύρια γυναικεία Θεότητα της Γονιμότητας και ένας νεαρός Θεός , πολεμικού χαρακτήρα που την γονιμοποιεί μία φορά το χρόνο κατά την περίοδο της Εαρινής Ισημερίας. Οι παραστάσεις μας κάνουν να υποπτευόμαστε και άλλες Θεότητες, όμως δεν διαθέτουμε κανένα στοιχείο. Υπάρχουν παραστάσεις κάποιων ιπτάμενων μυθικών τεράτων που πετούν στον ουρανό μαζί με κάποια θηλυκή Θεότητα, παραστάσεις πεταλούδων ή χρυσαλίδων (σύμβολα της αναγεννώνενης ψυχής;). ΄Ενα μόνο όνομα θεότητας έχει διαβαστεί σ΄αυτά τα πανάρχαια κείμενα κει είναι  ΔΙΚΤΥΝΝΑ, μια προσωνυμία που αποδιδόταν στην ΄Αρτεμη στην κλασσική εποχή αλλά οι γνώσεις μας τελειώνουν εδώ. 
ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΕΛΛΑΔΑ.
Εδώ τα πράγματα είνα σχετικά καλύτερα. Στις πινακίδες της Πύλου, των Μυκηνών, της Κνωσσού και των Χανίων έχουν διαπιστωθεί ονόματα του Δωδεκαθέου αλλά και άλλα άγνωστα και ασφαλώς πολύ παλιότερα. Υπάρχουν τα ονόματα του Δία, του Ποσειδώνα, της ΄Ηρας, του Ερμή, της Αθηνάς, της Αρτέμιδας, της Δήμητρας, του Διονύσου αλλά και το θηλυκό πάρισο και συμπλήρωμα του Δία , η Δίϊα, του Ποσειδώνα, η Ποσιδεία. Υπάρχει επίσης το όνομα Παιάων =Παιάν που αργότερα ταυτίστηκε με τον Απόλλωνα, του Ενυάλιου, που ταυτίστηκε με τον ΄Αρη και το άγνωστο όνομα Ιφιμήδεια. Στους πάρα πάνω Θεούς αποδίδονται πολλές φορές τα επίθετα Πότνια= ισχυρή, παντοδύναμη (αντίστοιχο με το επίθετο της Παναγίας, Δέσποινα). Στις ανδρικές Θεότητες αποδίδεται η προσωνυμία ΄Αναξ = Βασιλιάς- ΄Αρχοντας.
Στις Μυκηναϊκές πινακίδες της Κνωσσού υπάρχουν τα ονόματα Ειλείθυια-Ελεύθεια-Ελευθώ (από το έλευσις) της γνωστής Θεάς των τοκετών. Υπάρχουν επίσης τα ονόματα Τρίσηρως και Ερινύς.
Από τις πινακίδες όμως διαθέτουμε μόνο πληροφορίες για προσφορές στις Θεότητες και τίποτα για τον τρόπο λατρείας και το ιερατείο. Φαίνεται ότι στην Κρήτη Μεγάλη Αρχιέρεια ήταν η κόρη ή η σύζυγος του Βασιλιά. Στην Μυκηναϊκή Ελλάδα το ιερατείο ήταν πιο οργανωμένο όμως πάντοτε κάτω από την πολιτική εξουσία. Ποτέ στον Ελληνικό χώρο οι ιερείς δεν έγιναν ισχυρότεροι από το κράτος ούτε έφτασαν , όπως στην Αίγυπτο να καθορίζουν την πολιτική και τη Δυναστική διαδοχή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου