- ΕΠΑΝΑΦΕΡΩ ΠΑΛΙΑ ΜΟΥ ΑΝΑΡΤΗΣΗ,, ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΑ ΠΟΛΥ ΧΡΗΣΙΜΑ ΝΕΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ "ΟΜΗΡΙΚΑ" ΣΧΟΛΙΑ (ΕΝΩ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ!!)
ΔΑΜΟΥΛΙΑΝΑΤΑ
Η Οδύσσεια του Όμηρου με τέχνη είναι γραμμένη Το παλάτι που ευρίσκεται σοφά προσδιορίζει και με μεγάλη ακρίβεια την θέση του ορίζει. Εκεί που ναι πραγματικά. Σ όλη την οικούμενη σε ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΚΑ γεωγραφικώς, αλλά ΜΟΝΟΝ «τοπογραφικώς» επί ενός «χάρτη» (από μηδενική βάση)!
GER,VALSAMIS
Πλήρως φίλε μου! Στο "τραπέζι" αυτό όλοι παίζουμε με ανοιχτά χαρτιά...και όλων οι γνώμες είναι σεβαστές, ασχέτως της τελικής έκβασης των...Αρχή μου, καμία γνώμη δεν κρίνεται επί της αρχής, παρά μόνον ύστερα από ανάλυση από όλους τους εμπλεκόμενους! σε ΡΑΨΩΔΙΑ Α! ΠΡΟς ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΣΥΝ ΦΡΕΣΚΟΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙΟΙ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΙ!!
Όσον αφορά δε, τη γνώμη μου περί Δύσης (Λυκόφως) και Ανατολής (Λυκαυγές) πηγάζει μόνον από την γεωγραφική θέση του τόπου που σπεύδει να προσδιορίσει ο ποιητής εκφράζοντας τον με την "φωτογραφική εικόνα" αυτή στον ίδιο στίχο! Τίποτε περισσότερο. Σαφέστατα προσμένουμε και πολλών άλλων την συμμετοχή και τις γνώμες των! σε ΡΑΨΩΔΙΑ Α! ΠΡΟς ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΣΥΝ ΦΡΕΣΚΟΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙΟΙ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΙ!!
- ΣΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ Porosnews http://porosnews.blogspot.gr/2015/05/blog-post_786.html…
- ΝΕΑ
σχόλια :
Κι απ' το λιμάνι πήρε αυτός βουνήσιο μονοπάτι
σε δάσια μέσα, που η θεά του τό 'χε πη πως ζούσε
ο πάγκαλος χοιροβοσκός που νοιάζουνταν το βιός του
πιότερο απ' όλους που ο τρανός Δυσσέας είχε δικούς του.
σε δάσια μέσα, που η θεά του τό 'χε πη πως ζούσε
ο πάγκαλος χοιροβοσκός που νοιάζουνταν το βιός του
πιότερο απ' όλους που ο τρανός Δυσσέας είχε δικούς του.
επίσης:
Οδυσσέας έρχεται στον Εύμαιο που τον φιλοξενεί εγκάρδια και θρηνεί για τον αφέντη του
που χάθηκε πια και για τις προσβολές του οίκου του από τους μνηστήρες.
Ο ζητιάνος-Οδυσσέας του λέει πως είναι Κρητικός και διηγείται φανταστικές
του περιπέτειες καταλήγοντας ότι ο Οδυσσέας έρχεται πίσω του.
Ο Εύμαιος δεν πείθεται αλλά ο Οδυσσέας βεβαιώνεται για την αφοσίωσή του.
TA ΨΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ,, ΜΑΣ ΒΟΗΘΟΥΝ ΟΜΩΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ,,
ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΟΜΗΡΙΚΩΝ ΝΗΣΙΩΝ,, ΓΙΑΤΙ ΠΙΘΑΝΟΝ ΣΤΟ ΑΝΑΚΑΤΕΜΑ,,
ΚΑΝΕΝΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΤΩΡΙΝΗ ΤΟΥ ΘΕΣΗ!
Μόνε έλα, γέρο, κι όλα σου δηγήσου μου τα πάθια· πες μου κι ετούτο ξάστερα· ποιός είσαι, κι αποπούθε; ποιοί 'ν' οι γονιοί σου, ο τόπος σου; με τι καράβι φάνης ; οι ναύτες πως σε φέρανε στο Θιάκι ; ποιοί παινιένται πως είναι ; τι θαρρώ πεζός εδώ δε μας ορίζεις.» | |
190 | |
Τότε ο Δυσσέας ο τρίξυπνος του απολογήθη κι είπε |
................................................................!!!
Εμένα όμως πρωτόστειλε, γιατ' έτυχε καράβι | |
335 | Θεσπρωτικό να ξεκινάη στο καρπερό Δουλίχι. Στο βασιλέα τον Άκαστο τους είπε να με φέρουν, μα αυτοί κακά βουλεύτηκαν, για να τραβήξω κι άλλα παθήματα και συφορές· κι απ' τη στεριά σα βγήκε πολύ ανοιχτά το πλεούμενο, σοφίστηκαν να βρούνε |
340 | τον τρόπο να με ρίξουνε μες στης σκλαβιάς τα πάθια. Μού βγάλαν τη χλαμύδα μου, μου βγάλαν το χιτώνα, κι άλλο παλιό με ντύσανε κουρέλι και χιτώνα, αυτά εδώ τα παλιόρουχα που βλέπεις κι έχω τώρα· και προς το βράδυ φτάσανε στο ξάστερο το Θιάκι. |
345 | Σφιχτά μες στο καλόθρονο σα μ' έδεσαν καράβι, και με σκοινί πολύστρεφτο, πηδήξανε με βιάση στη γης, και καλοκάθισαν να φάνε στ' ακρογιάλι. Ως τόσο γλήγορα οι θεοί μου ξέλυσαν τον κόμπο, κι εγώ με το παλιόρουχο σκεπάζοντας την όψη, |
350 | απ' το καλοπελέκητο κατέβηκα τιμόνι, πάνω στη θάλασσα έρριξα το στήθος, και τα χέρια απλώνοντας κολυμπητά βγαίνω στη γης, και τρέχω κι ανάμερα τους κρύβουμαι στα φυλλωτά τα δάσια. Του κάκου γύριζαν αυτοί και δυνατά φωνάζαν. |
355 | μα δεν το κρίνανε καλό παρέκει να ζητήσουν, και γύρισαν και μπήκανε στο βαθουλό καράβι· κι έτσ' οι θεοί με κρύψανε καλά και δίχως κόπο, και στην αυλή με φέρανε φρόνιμου ανθρώπου. Βλέπεις, ακόμα είναι της μοίρας μου στον κόσμο αυτόν να ζήσω.» |
ΚΑΙ MIA ΦΩΤΟ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΡΙΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ,,
και δυο υποσυνδέσμοι και πριν την ραψωδια Α, που είναι και ο τίτλος της ανάρτησης
αφιερωμένη στον φίλτατο καλό σχολιαστη Αρη, και επίσης τον ομηριστη Νίκο Καμπάνη.
POROSNEWS: ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΣΙΔΗΡΟΥ,,Ο ΠΟΡΟΣ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ
και συνεχεια με τμήμα Ραψωδίας α Ως τόσο, πές μου αληθινά, ποιός είσαι, κι αποπούθε ; | |
170 | ποιοί 'ν' οι γονιοί σου, ο τόπος σου; με τί καράβι 'φάνης ; οι ναύτες πώς σε φέρανε στο Θιάκι; ποιοί παινιένται πως είναι; τι θαρρώ πεζός εδώ δε μας ορίζεις. Πές μου και τούτο αληθινά να ξέρω· μάς πρωτόρθες, |
175 | ή να 'σαι φίλος πατρικός; τι κι άλλοι πολλοί ξένοι μάς ήρθαν, όπως γύριζε κι εκειός ανάμεσό τους.» |
Τότες η γαλανόματη θεά τού απολογιέται· «Όσα ρωτάς θα σου τα πω κι εγώ μ' αληθοσύνη. Τού άξιου τού Αχίαλου παινιέμαι γιος πώς είμαι, | |
180 | ο Μέντης, τώ θαλασσινών τής Τάφος βασιλέας· με πλοίο μου στα μέρη αυτά και με συντρόφους ήρθα τα πέλαγ' αρμενίζοντας προς τους ξενογλωσσίτες τής Τέμεσης, με σίδερο, χαλκό απ' αυτούς να πάρω. |
185 | το πλοίο μένει σε ξοχή, παράοξω από την πόλη, κάτω απ' το Νείο το σύδεντρο, ατού Ρείθρου το λιμάνι. Εμείς δα φίλοι γονικοί λεγόμαστε απαρχήθες ο ένας τού άλλου· πήγαινε και ρώτηξε το γέρο ήρωα Λαέρτη· λένε αυτός πια δεν πατάει στην πόλη, |
190 | παρά μακριά στην εξοχή μονάχος τυραννιέται, και γέρικη σπιτοκυρά θροφή τού παραθέτει, η κούραση τα σκέλια του σαν πιάση, που με κόπο τα σέρνει στον ανήφορο τού αμπελοχώραφού του. ΝΑ ΘΥΜΙΣΩ ΚΑΤΑΡΧΗΝ ΤΗΝ ΠΕΡΙΛΗΨΗ Ως ΕΔΩ |
ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΣΧΟΛΙΑΖΩ,,ΑΡΗ ,ΚΑΙ ΚΑΜΠΑΝΗ
Το έργο αρχίζει με επίκληση του ποιητή στην Μούσα : ἄνδρα μοι ἔννεπε, μοῦσα, πολύτροπον, ὃς μάλα πολλὰ / πλάγχθη, ἐπεὶ Τροίης ἱερὸν πτολίεθρον ἔπερσεν· (Τον άντρα τον πολυμήχανο τραγούδησε, Μούσα, / που πολύ περιπλανήθηκε, όταν πήρε την ιερή πόλη της Τροίας). Δέκα χρόνια μετά την άλωση της Τροίας, κι ενώ όλοι οι άλλοι Αχαιοί γύρισαν στις πατρίδες τους, ο Οδυσσέας βρίσκεται στην Ωγυγία, στο νησί της θεάς Καλυψώς, που θέλει να τον κρατήσει για πάντα κοντά της ενώ αυτός θέλει να επιστρέψει στην Ιθάκη. Οι θεοί συνεδριάζουν στον Όλυμπο, κι επωφελούμενη από την απουσία του Ποσειδώνα, που εχθρεύεται τον ήρωα, η Αθηνά πείθει τον Δία να συναινέσει στην επιστροφή του Οδυσσέα, που του αρκεί να δει να βγαίνει καπνός στην πατρίδα του (καπνὸν ἀποθρῴσκοντα) κι ας πεθάνει (α 58). κλπ.
τι θαρρώ πεζός,,, 173α
Ας ΠΙΆΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΦΡΑΣΗ
τι θαρρώ πεζός,,, 173α
μια φράση που ο Νίκος Καμπάνης,,πάτησε
πολυ σωστά για την πολυ μελετημένη θεωρεία
του οτι Ομηρική Ιθάκη είναι η Παλική.
εγω απλά , θα πω ότι αυτή η φράση το μονο που αποκλείει για Ιθάκη είναι την σημερινή Ιθάκη,, αλλά αφήνει τα λοιπά σενάρια ορθάνοικτα, τόσο για την
παλιά θεωρεία περί Λευκάδας, όσο και του φίλου μας του Αρη για Ερισσο, αλλά φυσικά και την δική μας,,
γιατί και στο Αστυ της ιθάκης (αν ήταν όπως το περιγράφει η δική μας θεωρεία) κάλιστα έρχεσαι και πεζος...!!!!
συν φυσικά την πλήρη περιγραφή αμέσως μετά
κάτω απ' το Νείο το σύδεντρο, ατού Ρείθρου το λιμάνι.
όσο για τον σίδηρο,, που ιστορικά ναι μεν δεν εχει ανακαλυφθεί
όπως λέγεται,, ο φίλτατος Ομηρος το αναφέρει,,,,,, με ακρίβια
δείτε και την σχετική ανάρτηση στο
και συνέχεια με σχολιασμους με Καμπάνη στο φεις
Νικόλαος Καμπάνης Δεν μου αρέσει η μετάφραση και το αίολο της αμφιβολίας γιαυτό θα το αφαιρέσω.... Απλά θέλω να δω τα likes...
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΙΑΦΗΣ εχει και σχολιασμους στο τέλος της ανάρτησης!!.,, Είναι σίγουρο πως την φράση Πεζός ,,δεν την εγραψε τυχαία ο ομηρός.,, απλά καταθέτω και τα δικά μου επειχηρήματα!!
ΕΞΑΛΟΥ ΟΠΩς ΤΟΝΙΖΕΙ ΚΑΙ Ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΜΠΑΝΗς
ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ 4 ΦΟΡΕς ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ
Σίγουρα απλά,,εκτοπίζει την Τωρινή Ιθάκη,, από τα σενάρια της ομηρικής
ΕΠΙΣΗς
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΙΑΦΗΣ και το ότι σταματάει στην Ιθάκη φορτωμένος με σίδερο,,,,,,,, για να πάει να φέρει Χαλκό,,επόχη που ιστορικά δεν έχουμε φτάσει στην εποχη σιδήρου,, αραγέ είναι τυχαίο που το αναφέρει?
σε ΄'αλλη΄ μου μελοντική ανάρτηση ,, θα προσπαθήσω να να αναλύσω και τις πολύ σωστες σας, και βάσιμες υποθέσεις για την μετανάστευση των κατοίκων της Ομηρικής Ιθάκης, και την αλληλοεπίδραση και αποικισμο με την Μεγάλη Ελλάδα
- «Τι θαρρώ πεζός εδώ δεν ήρθες» τί θέλει να πεί αυτό ακριβώς?
Μα σίγουρα ότι η Ιθάκη είναι νησί και άγνωστος άνθρωπος δεν μπορεί να πάει στο παλάτι του Οδυσσέα πεζός. Άρα μπορεί να είναι η σημερινή Ιθάκη και οποιοδήποτε νησί εκτός της Λευκάδας που τότε συνδεόταν με τη στεριά. Άρα Λευκάδα ΠΑΠΑΛΑ !!!
Υπάρχει όμως και το άλλο, αναφέρει ναύτες άρα ο Τηλέμαχος καταλαβαίνει ότι έρχεται από μακριά η Αθηνούλα γιατί σε κοντινές αποστάσεις χρησιμοποιούνται οι πορθμήες (υ – 187) « Καὶ τρίτος ὁ πρωτοβοσκὸς Φιλοίτιος τότες ἦρθε,
στέρφα δαμάλα φέρνοντας καὶ γίδια στοὺς μνηστῆρες.
Ἀπ' τὴ στεριὰ τὰ φέρανε περάτες, (πορθμήες)»….
Αυτά τα βόδια είναι που μαζί με πολλά άλλα (άλογα κλπ.), αποκλείουν τη Παλική σαν Ιθάκη αν βασιστούμε στα Ομηρικά έπη. Γιατί κατά τον Εύμαιο (ξ – 103) δεν υπάρχουν στην Ιθάκη βόδια μόνο κατσίκια και οι χοίροι του. Δεν νομίζω ότι στη Παλική δεν μπορούν να εκτραφούν βοοειδή όπως και άλογα? Μη τρελαθούμε κιόλας!
Είναι σοβαρό αρνητικό στοιχείο και για την περιοχή Πόρου το ίδιο αυτό.
Αυτά τα γνωρίσματα τα βρίσκει κανείς μόνο στην σημερινή Ιθάκη και την Έρισσο.
Δέχομαι αντιρρήσεις φυσικά, αλλά με τεκμηρίωση. Όχι παράδειγμα είναι Ιθάκη η Λευκάδα επειδή το είπε ο τάδε και μόνον.
Και αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι ότι όλοι οι φίλοι ομηριστές εδώ μέσα, προσπαθούν να τεκμηριώσουν την άποψή τους και μόνο χωρίς να προσπαθούν να βρουν στοιχεία αρνητικά σε αντίθετες από τις δικιές τους απόψεις κάτι που δεν οδηγεί πουθενά. Χάβρα θα επικρατεί πάντα άνευ ουσίας, έχω άδικο??
Χουά χα χα χα χα χα χα χα χα.
- Εντάξει η Παλική Ιθάκη!
Να δεχτώ λοιπόν ότι είναι βραχότοπος.
Να δεχτώ ότι δεν είναι γόνιμη.
Να δεχτώ ότι δε μπορούν να βαδίσουν άλογα ούτε βόδια.
Να δεχτώ ότι υπήρχε αντίπερα ακτή χώρα που εβούλιαξε.
Να δεχτώ ότι οι μνηστήρες περιμένανε τσου Άγιους Θόδωρους να σκοτώσουνε τον Τηλέμαχο μπροστά στα μάτια των Θιακώνε.
Να δεχτώ ότι…
Το μόνο που δέχομαι είναι ότι είμαι κουρλός, θεόκουρλος όμως όχι!! Χα χα χα χα.
Τώρα την εποχή εκείνη αλλά και μέχρι πρότινος η θαλάσσια πρόσβαση ήταν ο ευκολότερος τρόπος ταξιδιού στη Θιακοκεφαλονιά άρα παντού οι ναύτες και τα πλοία ήταν φόρα παρτίδα.
Και επειδή κάτι έγραψες τσι προάλλες για Χιονάτα – Μαυράτα τα Μαυράτα τα έχουνε 5 και ¾ ώρες απόσταση από Αργοστόλι γύρω στο 1920 χα χα χα έτσι για να πάρουμε γεύση για τις αποστάσεις παλιά και υπήρχε και αμαξιτός δρόμος (27 χιλ), σκέψου από μονοπάτια τι γινότανε την εποχή Οδυσσέα!
Παλιά – παλιά βρίσκω όμως μόνο Χιονάτα, Μαυράτα τίποτις για την ώρα!
Κάτοικοι 436 Μαυριτανοί μαζί με Κατελιό και Θηράμονα (κατ. 228), και 178 Χιονισμένοι, μαζί με Μαρκόπουλο(κατ.339) σύνολο 517. Χα χα χα
Πόρος χωριό της κοινότητας Ασπρογέρακα, κάτοικοι 47, Απογραφή του 1928.
Θυμάσαι που μου έγραφες ότι δεν υπήρχε τότε κανείς εκεί κάτου?
Αλλά για ξαναβάλε εκείνη την ιστορία που άκουσες για τσου Χιονισμένους και τσου Μαυριτανούς γιατί τη ξέχασα γαμώτο μπας και βγάλω άκρη.
Χουά χα χα χα χα χα χα χα χα χα. - τα Χιονάτα,, πήραν το ονομά τους από κρήτη,,, και τους Χιόνηδες, αυτό που εία πληροφόρηση λόγο παλιού χαρτη που ανάφερε Λευκάτα,, λένε ότι ήταν κάποτε πόλλοι ναυτικοι στο ίδιο βαπόρι, το οποίο βουλιαξε,, και λόγο πένθους από Λευκάτα τα μετάτρεψαν σε Μαυράτα,, με την υπόθεση Πεζός απλά έδωσα σαν απάντηση τα δικά μου επειχηρηματα σε Καμπάνη στον πολυ καλό συνδιασμο σκέψης του,, και ελπίζω κάποτε να αυξηθούμε αυτοί που προβληματιζόμαστε με τα γραφόμενα πολύ σωστα, και καθόλου τυχαια του Ομήρου,, που για ένα τεράστιο ποσοστο, απλά αποτελουν ένα παραμυθάκι που έκαναν στο Δημοτικο
- Εντάξει τώρα δεν έχεις και άδικο με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν γενικά οι Έλληνες την ιστορία. Άλλωστε τα περισσότερα δεινά τους από εκεί προέρχονται.
Έχουν κάνει τα παραμύθια πραγματικότητα και την ιστορία παραμύθι.
Παράδειγμα έχουν ακούσει για τη κοκκινοσκουφίτσα και το κακό λύκο και αγόρασαν σκυλιά για να μη τους φάνε οι λύκοι! Φαίνεται για γέλια αλλά υπό ευρεία έννοια αυτή είναι η πραγματικότητα την οποία λουζόμαστε και ψάχνουμε να βρούμε τι φταίει.
Χουά χα χα χα χα χα χα.
Απάντηση στο φίλο Gerasimo:
Γράφω τελείως αόριστα και γενικά νομίζω εκτός αν κάπου παρεξηγήθηκα.
Τον περιβάλλοντα χώρο που αναφέρεται στους στίχους εννοώ αφού την Ιθάκη την αναφέρει ο ποιητής σαν χθαμαλή.
Τώρα για τη λέξη ζόφος Μάλλον είναι δύσκολο να μεταφραστεί με ακρίβεια από μια γλώσσα λιγότερο λεπτομερή από την Ελληνική όπως και τα Ομηρικά έπη γενικώς άρα δεν μπορούμε σε δύσκολες λέξεις να δίνουμε βάσει σε ξενόγλωσσες ερμηνίες.
Άσε που το λυκόφως και το λυκαυγές δεν είναι τόσο ξεκάθαρα όσον αφορά την έννοιά τους.
Ζόφος για τον Όμηρο είναι και ο Άδης όχι μόνο το σκότος όπως και η Δύση που χρησιμοποιείται πχ σα ζόφος στους στίχους Μ -240, κ -120, ν -241.
Δεν γνωρίζω και κατά πόσο μπορείτε να ισχυριστείτε το … “ Λυκόφως! Αυτή η ερμηνεία δεν την δίδω αυθαιρέτως, αλλά συσχετίζοντας την "αντίθετή" της λέξη που αναφέρει ο ίδιος στίχος της "πρὸς ἠῶ τ᾽ ἠέλιόν" (Ανατολής) Λυκαυγές!”
Το ηέλιος και μόνο την Οδύσσεια να πάρουμε αντιπροσωπεύει αυστηρά τη λέξη ήλιος ασχέτου ώρας αρκεί να φαίνεται.. Παράδειγμα, ι -168 (που αναλογικά το ηέλιος παρουσιάζεται σαν Λυκόφως), γ -1, λ -93, μ 429, κλπ.
Τώρα για τη πραγματική χρονολογία που διαδραματίστηκε η Οδύσσεια κανένα πρόβλημα. Επιστημονικά παραδεχτό είναι ότι για κάθε 1000 χρόνια κατεβάζουμε τη στάθμη της θάλασσας κατά 1 μέτρο. Να την κατεβάσω εις διπλούν εγώ?
Χα χα.
Και το τελευταίο μη Ομηρικό: Δεν μου αρέσει ο πληθυντικός μεταξύ φίλων, συμφωνούμε?
Σπ.Ρόκκος- Πλήρως φίλε μου! Στο "τραπέζι" αυτό όλοι παίζουμε με ανοιχτά χαρτιά...και όλων οι γνώμες είναι σεβαστές, ασχέτως της τελικής έκβασης των...Αρχή μου, καμία γνώμη δεν κρίνεται επί της αρχής, παρά μόνον ύστερα από ανάλυση από όλους τους εμπλεκόμενους!
- Όσον αφορά δε, τη γνώμη μου περί Δύσης (Λυκόφως) και Ανατολής (Λυκαυγές) πηγάζει μόνον από την γεωγραφική θέση του τόπου που σπεύδει να προσδιορίσει ο ποιητής εκφράζοντας τον με την "φωτογραφική εικόνα" αυτή στον ίδιο στίχο! Τίποτε περισσότερο. Σαφέστατα προσμένουμε και πολλών άλλων την συμμετοχή και τις γνώμες των!
Σε αυτήν αφήγηση μας παρουσιάζεται τοπογραφικά ένας τόπος μέσα σε άλλα νησιά με τα γνωστότερα Ζάκυνθο, Σάμο, Δουλίχιο από τα οποία η Ζάκυνθος γνωστότατη για τα δάση της.
Τώρα το μέρος αυτό ξεχωρίζει εύκολα λόγω και του ύψους του από την επιφάνεια της θάλασσας αλλά παρά ταύτα είναι σχετικά χαμηλό ως προς τον περιβάλλοντα χώρο πράγμα οξύμωρο αρχικά μια και το βουνό του το Νήριτο παρουσιάζεται αρκετά ψηλό.
Αν και το Νήριτο λοιπόν ανήκει στην Ιθάκη η ίδια δεν είναι τόσο ψηλή αλλά χαμηλότερη πιο “ταπεινή” θα έλεγα.
Εδώ υπάρχει το πρόβλημα, αν θα εκλάβουμε την Ιθάκη σα τμήμα νησιού που υπάρχει το Νήριτο, ή είναι η ίδια νησί γιατί το “αἱ δέ τ᾽ ἄνευθε πρὸς ἠῶ τ᾽ ἠέλιόν τε” μάλλον νησί τη θέλει και μάλιστα Δυτικότερα από όλα τα άλλα.
Το τελευταίο σαν (Δυτικότερα των άλλων) αντιτίθεται στην ερμηνεία του “αμφί” σαν ολόγυρα, πέριξ και το αναγάγει στην ερμηνεία του από δω κι από εκεί, αριστερά και δεξιά δηλαδή. Τώρα το αν σκιάζεται από άλλο νησί πιθανολογώ ότι μπορεί και να συμβαίνει, αλλά μπορεί και να είναι ελεύθερη μετάφραση.
Οι πιθανότητες είναι πάντως να σκιάζεται.
Λέω να σκιάζεται από άλλο νησί και όχι οροσειρά στεριάς γιατί θα πρέπει να δεχτώ ότι ο τότε κόσμος δεν είχε την αίσθηση της Ανατολής – Δύσης και απλά το “ζόφον” το χρησιμοποιούσε σαν έκφραση οτιδήποτε σκιερού.
Εδώ όμως ο Όμηρος διευκρινίζει προς “ζόφον” που δείχνει κατεύθυνση και όχι απλή τοποθεσία “εις ζόφον”.
Σπ. Ρόκκος
Θα πρέπει όμως, να σας υπενθυμίσω ότι λέγοντας να αρχίσουμε από μηδενική βάση, ας ξεχάσουμε τον περιβάλλοντα χώρο και ας ασχοληθούμε με το μείζον. Την οριοθέτηση σε έναν "άγνωστο" χώρο ενός νησιού ( ή τινός χερσονήσου με αβαθή ισθμό) που γειτνιάζει με ηπειρωτικό τινά τόπον! Δεν τίθεται το θέμα a priori ότι χρησιμοποιόντας τον όρο γειτνιάζει με ηπειρωτικό τινά τόπον, αυτός ο τόπος σώνει και καλά πρέπει να είναι ένα τμήμα μίας ευρύτερης σε έκταση ηπειρωτικής γης, μπορεί κάλλιστα να είναι και μία μεγαλύτερη σε έκταση νήσος! Όλα τα ενδεχόμενα είναι αποδεκτά, έως ότου σε επόμενο επίπεδο ερεύνης ασχοληθούμε με το αν από τα στοιχεία που θα καταθέτουμε, αυτό που γειτνιάζει θα μας "υποδείξει" αν αυτό είναι "χώρα" ή άλλο νησί! Επίσης, ως αναφορά στη λέξη "ζόφος" θα πρέπει να δοθούν οι ερμηνείες εκείνες που "ταιριάζουν" με την συγκεκριμένη περιγραφή, καθόσον επιδέχεται πολλές ερμηνείες, μία από αυτές δώσατε ήδη με το "σκιερός"(=μουντός). Θα καταθέσω κι εγώ τη δική μου ερμηνεία, ως Λυκόφως! Αυτή η ερμηνεία δεν την δίδω αυθαιρέτως, αλλά συσχετίζοντας την "αντίθετή" της λέξη που αναφέρει ο ίδιος στίχος της "πρὸς ἠῶ τ᾽ ἠέλιόν" (Ανατολής) Λυκαυγές! Επίσης, θεωρώ κρίσιμο η υπόψη "έρευνα" να λάβει ΔΕΔΟΜΕΝΑ τις γεωγραφικές συντεταγμένες και μορφολογικές γεωλογικές διαμορφώσεις, της τότε εποχής που αναφερόμαστε! Οι γεωγραφικές συντεταγμένες είναι εύκολο να προσδιοριστούν, μέσα από annimation του Πολικού Βορά, δηλαδή του αστεριού στον αστερισμό της Μικρής Άρκτου, που ήταν ο κύριος οδηγός του καθορισμού του γεωγραφικού βορά των περισσότερων αρχαίων λαών της γης! Για τις γεωλογικές μορφολογικές αναπαραστάσεις, θα πρέπει, με τις όποιες επιφυλάξεις, να αναζητηθούν σε αντίστοιχες έρευνες, εγνωσμένης φήμης, γεωμορφολογικών ερευνητικών κέντρων του κόσμου! Η "αναγωγή" τους σε σημερινά αντίστοιχα ΔΕΔΟΜΕΝΑ, θα μας απασχολήσει για τον συσχετισμό τους, σε επόμενες ενότητες...