ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η μυθολογική παράδοση λέει ότι η πρώτη ανθρώπινη εγκατάταση στη Κεφαλονιά έγινε από τον Πτερέλαο που είχε πατέρα τον Τάφιο που ήταν γιος του Ποσειδώνα και της Ιπποθόης. Οι πρώτοι κάτοικοι της Κεφαλονιάς νησιού ονομάστηκαν Τάφιοι ή Τηλεβόες. Σε μια εκστρατεία όμως για την κατάληψη του νησιού ο Πτερέλαος νικήθηκε από τον Αμφιτρύωνα βασιλιά των Θηβών ο οποίος προσέφερε το νησί ως ανταμοιβή στον Κέφαλο και στον Έλειο που τον βοήθησαν στην εκστρατεία.
Ο Μυθικός Κέφαλος που ήταν ο γενάρχης του γένους των Κεφαλιδών στην Αττική είναι ο άνθρωπος που υπήρξε ουσιαστικά ο πρώτος Βασιλιάς της Κεφαλονιάς και της έδωσε το όνομα του.
Υπάρχουν πολλές αντικρουόμενες πηγές στην Ελληνική μυθολογία για τον Κέφαλο. Από διάφορες πηγές μαθαίνουμε ότι ήταν γιός του Ερμή ή κατά άλλους του Αίολου ή του βασιλιά της Φωκίδας, Δηίωνα. Όταν σκότωσε κατά λάθος τη γυναίκα του κατά τη διάρκεια ένος κυνηγιού, εξορίστηκε από τον Άρειο Πάγο. Κατά άλλους ο Κέφαλος εξαγνίστηκε για το φόνο από τους Θηβαίους και έτσι βρέθηκε στη σημερινή Κεφαλονιά ακολουθώντας τον Αμφιτρίωνα στην εκστρατεία του ενάντια στον Πτερέλαο. Εκεί ο Κέφαλος έδιωξε τους Τηλεβόες και εγκατάσταθηκε στο νησί. Απόκτησε πολλούς γίους. Τον Κράνιο, τον Παλέα, τον Πρόνησο και τον Σάμο που ίδρυσαν ο καθένας μια πόλη και τον Αρκείσιο που ήταν ο πατέρας του Λαέρτη και παππούς του ομηρικού Οδυσσέα. Εϊναι γνωστός επίσης ο μύθος της αρπαγής του Κέφαλου από την Ηώ που τον καταδίωξε μέχρι τη Συρία για να ενωθεί μαζί του.
Υπάρχουν πολλές αντικρουόμενες πηγές στην Ελληνική μυθολογία για τον Κέφαλο. Από διάφορες πηγές μαθαίνουμε ότι ήταν γιός του Ερμή ή κατά άλλους του Αίολου ή του βασιλιά της Φωκίδας, Δηίωνα. Όταν σκότωσε κατά λάθος τη γυναίκα του κατά τη διάρκεια ένος κυνηγιού, εξορίστηκε από τον Άρειο Πάγο. Κατά άλλους ο Κέφαλος εξαγνίστηκε για το φόνο από τους Θηβαίους και έτσι βρέθηκε στη σημερινή Κεφαλονιά ακολουθώντας τον Αμφιτρίωνα στην εκστρατεία του ενάντια στον Πτερέλαο. Εκεί ο Κέφαλος έδιωξε τους Τηλεβόες και εγκατάσταθηκε στο νησί. Απόκτησε πολλούς γίους. Τον Κράνιο, τον Παλέα, τον Πρόνησο και τον Σάμο που ίδρυσαν ο καθένας μια πόλη και τον Αρκείσιο που ήταν ο πατέρας του Λαέρτη και παππούς του ομηρικού Οδυσσέα. Εϊναι γνωστός επίσης ο μύθος της αρπαγής του Κέφαλου από την Ηώ που τον καταδίωξε μέχρι τη Συρία για να ενωθεί μαζί του.
Παρόλες τις αμφιβολίες που υπάρχουν για το ποιο μέρος του Ιόνιου είναι η ομηρική Ιθάκη, το σίγουρο είναι ότι η σημερινή Κεφαλονιά και η Ιθάκη ανήκαν στο βασίλειο του Πολυμήχανου κοσμοξακουσμένου Οδυσσέα.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Όλο και πιο πολλοί ιστορικοί υποστηρίζουν ότι η Ομηρική Ιθάκη είναι το νησί της Κεφαλονιάς. Την άποψη τους έρχονται να ενισχύσουν καινούργια αρχαιολογικά ευρύματα σε όλο το νησί. Όμως το ίδιο συμβαίνει και στη διπλανή Ιθάκη (όπου επιβιώνουν περισσότερα ομηρικά τοπονύμια), οπότε οι επιστημονικοί διαξιφισμοί θα έχουν συνέχεια.Τα απολιθώματα των ζώων και των φυτών που έχουν βρεθεί στο νησί, μας πληροφορούν για την φυσική ιστορία της Κεφαλονιάς εδώ και χιλιάδες χρόνια, αλλά και τα πρώτα ίχνη κατοίκησης στη Κεφαλονιά, μας αποκαλύπτουν τη χιλιόχρονη ιστορία της. Το σίγουρο είναι ότι η Κεφαλονιά αποτέλεσε τμήμα του ευρύτερου Μηκυναικού πολιτισμού και ανήκε στο βασίλειο του πολύπαθου Οδυσσέα. Τις αναφορές στον Όμηρο ήρθαν να τις επιβεβαιώσουν τα αρχαιολογικά ευρύματα και οι μυκηναικοί τάφοι που βρέθηκαν στο νησί. Στην αρχαιότητα υπάρχουν επίσης αναφορές για την περίφημη "Τετράπολις", τις πόλεις που υπήρχαν στη Κεφαλονιά (Πάλλη, Κράνη,Πρόννοι και Σάμη) και η μυθολογία μας λέει ότι τις είχαν ιδρύσει οι γιοί του Κέφαλου.
Ρωμαική Κατοχή
Από τα Ρωμαικά χρόνια η Κεφαλονιά ακολουθεί λίγο ώς πολύ τη μοίρα όλου του υπόλοιπου ελληνισμού. Μετά τη διαίρεση του Ρωμαικού κράτους η Κεφαλονιά αποτελεί για αρκετούς αιώνες τμήμα της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και βασανίζεται συχνά από βαρβαρικές και πειρατικές επιδρομές.
Φραγκοκρατία
Στις σταυροφορίες και με τη κατάληση της Βυζαντινής αυτοκρατορίας η Κεφαλονιά περνάει στα χέρια διάφορων Φράγκων ευγενών, με μικρά διαλείματα τούρκικης κατάκτησης, η οποία ευτυχώς δεν έχει αφήσει καθόλου τα σημαδιά της στο νησί.
Βενετοκρατία
Από το 1500 μέχρι το 1799 ΟΙ Βενετοί καταλαμβάνουν τη Κεφαλονιά και της προσδίδουν πολλά από τα στοιχεία του χαρακτήρα της σε όλα τα επίπεδα, σε αυτά τα σχεδόν 300 χρόνια κατοχής. Οι Βενετοί οχυρώνουν το νησί με κάστρα και αμυντικά έργα και δημιουργούν υποτυπώδεις υποδομές ώστε να λειτουργήσει το εμπόριο. Έτσι πολύ γρήγορα η Κεφαλονιά γίνεται μια προσοδοφόρα κατάκτηση. Η Βενετσιάνικη διοίκηση κάνει πρωτεύουσα το κάστρο το Αγίου Γεωργίου, αλλά δεν καταφέρνει να προσελκύσει τον πληθυσμό του νησιού ώστε να δημιουργήσει μόνιμη αστική εγκατάσταση. Έτσι αργότερα από τον Άγιο Γεώργιο, μεταφέρει την πρωτεύουσα στο Αργοστόλι. Για δυο μικρές χρονικές περιόδους, η Κεφαλονιά βρίσκεται υπό γαλλική κατοχή. Το 1797-1799 και το 1807-1809. Είναι κατά τη διάρκεια των Ναπολεόντιων Πολέμων που φύσηξε ένας δημοκρατικός άνεμος στα νησιά, που γρήγορα διαψεύσθηκε. Καθώς οι γάλλοι είναι το ίδιο σκληροί αποικιοκράτες όπως όλοι οι υπόλοιποι κατακτητές.
Αγγλική Κατοχή - Ένωση με την Ελλάδα
Η Βρετανία μεγάλη αποικιοκρατική δύναμη και θαλασσόκρατειρα της εποχής καταλαμβάνει τα νησιά το 1809. Η ελληνική επανάσταση του 1821 ξεσηκώνει τις καρδίες των επτανησίων που βοηθάνε με όσους τρόπους μπορούν παρόλο που δεν τους το επιτρέπει η αγγλική διοίκηση, τους επαναστατημένους αδερφούς τους. Ο πόθος της ένωσης της Κεφαλονιάς με το καινούργιο ελληνικό κράτος δεν έπαψε στιγμή. Παρόλους τους διωγμούς που υπέστησαν όλοι οι Κεφαλονίτες πατριώτες, αναπτύσεται ένα ριζοσπαστικό απελευθερωτικό κίνημα που τελικά φέρνει καρπούς το 1864, που τα Επτάνησα ενώνονται με την υπόλοιπη Ελλάδα.
ΜΥΘΟΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Είναι εκπληκτικό πως μπλέκονται οι ιστορίες στην αρχαία ελληνική μυθολογία. Αυτές οι ιστορίες για θεούς, ημίθεους και ήρωες που διαπλέκονται σε κύκλους που αντανακλούν ταραγμένες εποχές για τον ελλαδικό χώρο. Εποχές άγριες γεμάτες ανακατατάξεις. Η ελληνική μυθολογία είναι τόσο ποιητική και γεμάτη φαντασία, όσο που εμπεριέχει και σπέρματα ιστορικής αλήθειας, για μια εποχή που δεν υπήρχε ακόμη η ιστορία.
Για το πως έφτασε ο Κέφαλος στη Κεφαλονιά, βρίσκουμε πληροφορίες στο μυθολογικό κύκλο του μεγαλύτερου ήρωα της ελληνικής μυθολογίας, του Ηρακλή. Προπάππους του Ηρακλή ήταν ο Περσέας, ο γιός του Δία και της Δανάης. Ο Περσέας παντρεύτηκε την Ανδρομέδα και βασίλεψε στην Τίρυνθα και τις Μυκήνες και απόκτησε μια κόρη, τη Γοργοφόνη και πέντε γιούς τον Αλκαίο, τον Σθένελο, τον Έλειο, τον Μήστορα και τον Ηλεκτρίωνα. Ο Μήστορας είχε μια κόρη, την Ιπποθόη που άρεσε στο θεό Ποσειδώνα. Την άρπαξε λοιπόν ο θεός και την πήγε στα νησιά Εχινούσες. Ενώθηκε μαζί της και από την ένωση τους γεννήθηκε ο Τάφιος. Ο Τάφιος με τη σειρά του απόκτησε και αυτός ένα παιδί, τον Πτερέλαο. Ο Τάφιος ονόμασε τους κατοίκους όλων των γειτονικών νησιών που εποίκησε Τάφιους ή Τηλεβόες. Ο γιός του ο Πτερέλαος απόκτησε έξι γιούς που όταν μεγάλωσαν και έμαθαν τη βασιλική τους καταγωγή αποφάσισαν να εκστρατεύσουν στις Μυκήνες ώστε να διεκδικήσουν τα κληρονομικά τους δικαιώματα. Εκείνο το καιρό βασίλευε ο θείος τους Ηλεκτρίωνας, που τους τα αρνήθηκε με άσχημο τρόπο. Έτσι τα παλληκάρια του Πτερέλαου άρπαξαν τα γελάδια του Ηλεκτρίωνα και ξεκίνησαν να μπούν στα πλοία να γυρίσουν στα νησιά τους. Τους πρόλαβαν όμως οι γιοί του Ηλεκτρίωνα και έτσι στη συμπλοκή που ακολούθησε σκοτώθηκαν όλοι εκτός από έναν από κάθε πλευρά. Ο Λικύμνιος που ήταν πολύ μικρός για να συμμετέχει και είχε μείνει με τον πατέρα του και την αδερφή του την Αλκμήνη και ο Ευήρης από τους γιούς του Πτερέλαου, που και αυτός ήταν μικρούλης και τον είχαν αφήσει να φυλάει τα πλοία. Αλκμήνη είπα; Σας λέει τίποτε το όνομα; Μα φυσικά είναι η μαμά του Ηρακλή!
Οι Τάφιοι που γλύτωσαν στη συμπλοκή, φόρτωσαν άρον άρον όσα γελάδια είχαν καταφέρει να αρπάξουν και γύρισαν στα νησιά τους. Όμως ο Ηλεκτρίωνας το πήρε βαριά το ζήτημα και ήθελε να εκδικηθεί τους Τάφιους (για τον θάνατο των γιών του ή για τα κλεμένα γελάδια; δεν είμαι σίγουρος). Έτσι προετοιμάστηκε να εκστρατεύσει με τη σειρά του, όμως κατά τη προετοιμασία από μια παρεξήγηση, κατά λάθος, πάνω σε μια κακιά στιγμή, τον σκότωσε ο ανηψιός του ο Αμφιτρίωνας, ο γιός του Αλκαίου. Όπως και νάχει, ο άλλος θείος, ο Σθένελος, αφορμή έψαχνε να διώξει το ανηψάκι του από την Αργολίδα (όσοι λιγότεροι διεκδικητές του θρόνου τόσο το καλύτερο). Τι να κάνει ο Αμφιτρίωνας! Μαζί με την αδερφή του την Περιμήδη, την Αλκμήνη και τον Λίκυμνο, βρέθηκαν στη Θήβα του Κρέοντα που παρόλα τα άσχημα που του σέρνει η μυθολογία, ήταν τελικά πολύ φιλόξενος. Καθώς το ίδιο διάστημα πρόσφερε άσυλο και εξαγνισμό και σε έναν άλλον κατα λάθος δολοφόνο, τον Κέφαλο, που είχε σκοτώσει κατά λάθος τη γυναίκα του και είχε διωχθεί από την Αττική. Ο Αμφιτρίων είχε δεν είχε, τ'άριξε στη ξαδέρφη του την Αλκμήνη, η οποία συμφώνησε υπό έναν όρο. Να πάρει ο Αμφιτρίωνας εκδίκηση για τον θάνατο των αδερφών της, πολεμώντας τους Τάφιους-Τηλεβόες.
Ο Αμφιτρίωνας άρχισε να αναζητεί συμμάχους για την εκστρατεία και βρήκε αρκετούς. Πήγαν μαζί του Λοκροί, Φωκείς, Θηβαίοι, ο θείος του ο Έλειος από το Έλος του Άργους και φυσικά ο Κέφαλος. Έφτασαν λοιπόν με τα πλοία τους στα νησία των Τηλεβόων, αλλά παρόλες τις επιθέσεις δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτε, καθώς ο Πτερέλαος ήταν αθάνατος και ανίκητος χάρη σε μια χρυσή τρίχα που είχε στα μαλλιά του, δώρο του παππού Ποσειδώνα. Όμως τελικά τον πρόδωσε η κόρη του Κομαιθώ, που του έκοψε τη τρίχα ενώ κοιμόταν. Έτσι νικήθηκαν οι Τηλεβόες και τα νησιά μοιράστηκαν στον Κέφαλο και στον Έλειο.
Πίσω στη Θήβα ενώ γινόταν η εκστρατεία, ο Δίας από ψηλά είδε την Αλκμήνη και του καλάρεσε (και ποιά δεν καλάρεσε στον Δία). Βέβαια αυτή τη φορά ήταν λίγο διαφορετικά γιατί ήθελε μαζί της να αποκτήσει ένα γιό, τον πιο δυνατό και πιο γενναίο ανάμεσα στους ανθρώπους. Βρήκε λοιπόν την ευκαιρία ενώ έλειπε ο Αμφιτριώνας να παρουσιαστεί στην Αλκμήνη με τη μορφή του, ενώ γύρω του έβρεχε χρυσή βροχή. Ξεγέλασε λοιπόν την Αλκμήνη καθώς της διηγήθηκε και όλα τα καθέκαστα της εκστρατείας, την εκδίκηση και τη νίκη. Μάλιστα για να είναι σίγουρος για τα αποτελέσματα της ένωσης τους, παρακάλεσε τον Ήλιο να μη βγεί για τρείς μέρες. Γιαυτό ο Ηρακλής που γεννήθηκε από αυτή τη τριπλή νύχτα ονόμαζονταν και τριέσπερος ή τρισέληνος. Μετά το τέλος της νύχτας γύρισε και ο Αμφιτρίωνας νικήτης και τροπαιούχος. Που μπερδεύτηκε με αυτά που του έλεγε η Αλκμήνη και κατέφυγε στον Μάντη Τειρεσία που του τα ξεκαθάρισε. Η Αλκμήνη θα γεννούσε τον Ηρακλή που ήταν γιός του Δία και τον Ιφικλή που ήταν γιός δικός του, κατά μια νύχτα νεότερος. Και έζησαν όλοι ευτυχισμένοι. Βέβαια οι κακές γλώσσες λένε ότι όλα αυτά ήταν στημένα από τον Δία, ώστε να βρεί την ευκαιρία να ξεμοναχιάσει την Αλκμήνη και να γεννηθεί ο μεγαλύτερος Ήρωας της ελληνικής μυθολογίας. Όπως και νάναι η Κεφαλονιά απόκτησε το όνομα της από τον Κεφαλο και το όνομα ενός Δήμου της από τον θείο Έλειο.
ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ - ΤΑΦΙΟΣ - ΠΤΕΡΕΛΑΟΣ - ΑΜΦΙΤΡΙΩΝΑΣ - ΚΕΦΑΛΟΣ
Το Κοργιαλένειο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο στο Αργοστόλι, (δωρεά Ευαγγέλου Τυπάλδου-Μπασιά) αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Σκοπός του μουσείου είναι η συγκέντρωση, καταγραφή, ταξινόμηση, μελέτη και προβολή της ιστορίας, της λαογραφίας και του πολιτισμού της Κεφαλονιάς...περισσότερα
Το Αρχαιολογικό Μουσείο του Αργοστολίου στη Κεφαλονιά θεμελιώθηκε το 1957 και ολοκληρώθηκε το 1960, σε αντικατάσταση του παλιού μουσείου που καταστράφηκε από το μεγάλο σεισμό που έγινε στο νησί το 1953...περισσότερα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου