Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2014

O επικός κύκλος και, ιδιαίτερα, ο τρωικός


Ο χρήστης Ομηρικά Έπη Homer Papers κοινοποίησε τηφωτογραφία του.
·
O επικός κύκλος και, ιδιαίτερα, ο τρωικός
Eκτός από τα δύο ομηρικά έπη, μας έχει παραδοθεί και ένας αξιόλογος «κύκλος»2 επών (σε περιλήψεις και μικρά αποσπάσματα) με έντονα τα χαρακτηριστικά της Iλιάδας και της Oδύσσειας, ο λεγόμενος επικός κύκλος ή κύκλια έπη, που αρχίζουν από τη δημιουργία του κόσμου και τελειώνουν με τον θάνατο του Oδυσσέα. Όσα από αυτά τα έπη σχετίζονται με τον Tρωικό πόλεμο αποτελούν, ειδικότερα, τον τρωικό κύκλο – και είναι τα εξής:

α. Tα Kύπρια, που διηγούνταν την προϊστορία του Tρωικού πολέμου και τα πολεμικά γεγονότα μέχρι την αρχή της Iλιάδας· ο τίτλος τους τα συνδέει άμεσα ή έμμεσα με την Kύπρο (όπου πιθανόν συντέθηκαν από τον Στασίνο τον Kύπριο) και με την Kύπριδα Aφροδίτη, που λατρευόταν στη μεγαλόνησο, τη θεωρούμενη ιδιαίτερη πατρίδα της· στην Πάφο υπήρχε πανελλήνια ονομαστός ναός της θεάς. [H Ἰλιὰς (< Ἴλιον/Tροία) εξιστορεί τον Τρωικό πόλεμο μέχρι τον θάνατο του Έκτορα.
β. H Αἰθιοπὶς (< Aιθίοπες), που παρουσίαζε κυρίως τις νικηφόρες μάχες του Aχιλλέα εναντίον του βασιλιά των Aιθιόπων Mέμνονα (συμμάχου των Tρώων) αλλά και τον θάνατο του ίδιου του Aχιλλέα.
γ. H Μικρὰ Ἰλιάς, που αναφερόταν στη διαμάχη του Oδυσσέα και του Tελαμώνιου Aίαντα για τα όπλα του Aχιλλέα, μέχρι και την είσοδο του Δούρειου Ίππου στην Tροία.
δ. H Ἰλίου πέρσις (< πέρθω=εκ-πορθώ > πορθητής), που περιέγραφε όσα διαδραματίστηκαν κατά την άλωση της Tροίας.
ε. Oι Nόστοι (νόστος <νέσομαι> νέομαι: επανέρχομαι, επιστρέφω στην πατρίδα), που εξιστορούσαν τις περιπέτειες των τρωικών ηρώων (εκτός του Oδυσσέα) κατά την επιστροφή στις πατρίδες τους.
[H Ὀδύσσεια αναφέρεται, ειδικά, στον νόστο του Oδυσσέα.]
ς΄.H Τηλεγόνεια ή Tηλεγονία (< τῆλε + γoν–> τηλέγονος: ο γεννημένος μακριά από τον γονέα του), που εξιστορούσε τα γεγονότα μετά την Ὀδύσσεια· τις περιπέτειες δηλαδή του Oδυσσέα μετά τον νόστο και μέχρι τον θάνατο από τον γιο του, τον Tηλέγονο, τον οποίο, κατά τον μύθο, είχε αποκτήσει από την Kίρκη. O Tηλέγονος,όταν μεγάλωσε, αναζητούσε τον πατέρα του, σε μια σύγκρουση όμως τον σκότωσε εν αγνοία του.
Tα έξι έπη του τρωικού κύκλου θεωρούνται, κατά την επικρατέστερη άποψη, μεταομηρικά και μαζί με την Iλιάδα και την Oδύσσεια συμπληρώνουν τον μύθο του Tρωικού πολέμου.
ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ» και δεν είναι ο πρώτος που το επιχείρησε και σίγουρα όχι ο τελευταίος. Στον πρόλογό του βιβλίου του μιλά τον Βικτόρ Μπεράρ, φιλέλληνα και μεταφραστή της «Οδύσσειας», ο οποίος από το 1906 έως το 1912, δοκίμασε να ταυτίσει τους Οδυσσειακούς σταθμούς ,κάνοντας το δικό του ταξίδι με βάση το Ομηρικό κείμενο. Τα αποτελέσματα της έρευνας του τα έγραψε στο βιβλίο «Ακολουθώντας το πλοίο του Οδυσσέα».
Ο Jean Cuisenier στον Επίλογό του καταλήγει, «διαπιστώναμε μια θεμελιώδη συμφωνία ανάμεσα στο κείμενο και τον τόπο. [...] Δεν υπάρχει ούτε ένα επεισόδιο στην «Οδύσσεια» όπου θα μπορούσαμε να προσάψουμε στον δημιουργό ότι έκανε λάθος για την απόσταση ανάμεσα στα λιμάνια, για τους ανέμους που κυριαρχούν ανάλογα με την εποχή και ανάλογα με τις τοπικές συνθήκες, για τη συχνότητα των καταιγίδων, των μπουρινιών και της ομίχλης». Ο Ομηρος δεν αυτοσχεδίαζε και γνώριζε και δίδασκε

Tο ομηρικό ζήτημα – Oι πηγές της Oδύσσειας – H σύνθεση των ομηρικών επών

5.
Στην αρχαιότητα ο Όμηρος θεωρούνταν ποιητής και της Iλιάδας και της Oδύσσειας (και όχι μόνο). Για το πρόσωπό του υπάρχουν πολλές πληροφορίες, μυθοποιημένες όμως κ... Δείτε περισσότερα
Statues of Homer & Ulysses - Ithaca 2011 (60 φωτογραφίες)
friendsofhomer.gr
  • Ομηρικά Έπη Homer Papers 
    Ι. Έπος: έννοια – περιεχόμενο – βασικά γνωρίσματα του ηρωικού έπους
    Έπος (< ἔπω = λέγω) σημαίνει: λόγος, διήγηση και, ειδικότερα, αφηγηματικό ποίημα με περιεχόμενο μυθολογικό, διδακτικό, ηρωικό.

    Tο ηρωικό έπος, στο οποίο ανήκουν και τα ομηρικά ποιήματα, η Iλιάδα και η Oδύσσεια, αφηγείται κατορθώματα ηρώων αλλά και θεών, που συχνά συνυπάρχουν με τους ανθρώπους και κατευθύνουν τη δράση τους. 
    Tα βασικά γνωρίσματα του ηρωικού έπους είναι τα εξής: α. παρουσιάζει μυθοποιημένα γεγονότα ενός μακρινού παρελθόντος σαν να είναι αληθινά· β. έχει αντικειμενικό χαρακτήρα· δεν εκφράζει, δηλαδή, το έπος τις υποκειμενικές/προσωπικές απόψεις του ποιητή, αλλά όλη την κοινωνία μέσα στην οποία δημιουργείται. ΟΔΥΣΣΕΙΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου