Τρίτη 2 Αυγούστου 2011

Ηταν η σημερινή Ιθάκη, η γη του Οδυσσέα;

ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ  ΑΠΟ     http://olympia.gr

Posted by olympiada στο Αυγούστου 30, 2009
Μια ολόκληρη εκστρατεία, μια μεγάλη πόλη, 10 χρόνια πολέμου τελείωσαν μέσα σε μια νύχτα. Η Τροία μια πόλη με τεράστια εμπορική αξία λόγο γεωγραφικής θέσης, έπεσε μετά από μια δεκαετία αιματηρών μαχών χάρη στο σχέδιο του πολυμήχανου Οδυσσέα. Ο Δούρειος Ίππος ανοιξε τις πύλες της που η ανδρεία του Αχιλλέα, του Διομήδη και του Αιαντα δεν μπόρεσαν.
Τελειώνοντας λοιπόν αυτή την αιματοχυσία όλοι οι βασιλείς ξεκίνησαν την επιστροφή στην πατρίδα τους . Όλοι αργά η γρήγορα επέστρεψαν όλοι εκτός από αυτόν , τον Θείο Οδυσσέα ο οποίος προτού επιστρέψει στην πατρίδα του περιπλανήθηκε επί 10 έτη ανά την υφήλιο συναντώντας πολλά ανεξήγητα για κάποιους φαινόμενα και πλάσματα. Ο Όμηρος όπως φαίνεται από την Οδύσσεια γνώριζε την … σφαιρικότητα της γης από τις Ορφικές διδασκαλίες πράγμα που φαίνεται μέσα στο Έπος. Ο Οδυσσέας ακλούθησε μια πορεία που όποιος την παρατηρήσει θα δει μια πλειάδα “σημείων” τα οποία σύμφωνα με τις “ σύγχρονες” επιστήμες ( γεωγραφία, αστρονομία, φυσική κ.λ.π) αντιστοιχούν σε νησιά, κινήσεις πλανητών, λιμάνια και πηγές επ’αυτων, βουνά, ηφαίστεια και πολλά άλλα πράγματα που σημαίνει ότι οι πανεπιστήμονες ΕΛΛΗΝΕΣ είχαν γνώση επί των θεμάτων αυτών και τα είχαν καταγράψει λεπτομερώς. Ο Οδυσσέας λοιπόν περιπλανώμενος επί δέκα έτη σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης από την Ίμβρο και την Λιβύη εως την Κούβα, τον κόλπο του Μεξικού και την Ισπανική Μαδέρα και όλα αυτά διασχίζοντας το ρεύμα του κόλπου του Μεξικού (Gulf Stream) έφτασε τελικά στην πατρίδα του.
Ήταν όμως η σημερινή Ιθάκη η γη του Οδυσσέα;


Αυτό ακριβώς θα εξετάσουμε στην συνέχεια. Η Ιθάκη λοιπόν είναι κατά παράδοση η πατρίδα του Θειου Οδυσσέα όμως ως σήμερα τίποτα δεν έχει βρεθεί που να το στηρίζει αυτό, ενώ σε άλλα μέρη έχουν ανακαλυφθεί στοιχεία που στηρίζουν τα Έπη (Πύλος, Τροία, Μυκήνες κ.λπ. ) στην Ιθάκη δεν έχει βρεθεί απολύτως τίποτα. Πιστεύεται ότι κάπου ανάμεσα στην 2η και 3η χιλιετία υπήρξε μια σύγχυση στα ονόματα των νησιών. Η Ενριετα Μερτζ μας λέει ότι τα σημερινά Ιόνια νησιά ο Όμηρος ( Οδύσσεια Α’ 245 και Ι’ 20) τα αναφέρει ως Δουλιχιον, Σάμη, Ζάκυνθος και Ιθάκη. Το Δουλιχιον ένα πλούσιο σε σιτηρά και βλάστηση ήταν από τα πιο ευμεγέθη νησιά και με μεγάλη στρατιωτική ισχύ, χορήγησε στον Οδυσσέα 40 μαύρα πλοία για την εκστρατεία στην Τροία. Κάποιοι ταύτισαν το Δουλιχιο με την Κέρκυρα και την Κεφαλλήνια. Η Κεφαλλήνια είναι ένα βραχώδες νησί με μηδενική γεωργία αλλά με σπουδαία κτηνοτροφία άρα δε μπορεί να ταυτιστεί με αυτό αντίθετα η Κέρκυρα μπορεί. Όμως την ενέδρα στον Τηλέμαχο οι μνηστήρες την έστησαν ανάμεσα στην Σάμη , που ήταν και αυτή νησί, και την Ιθάκη άρα και η Κέρκυρα δεν θα μπορούσε να είναι. Ο Στράβων αναφέρει την Κεφαλονιά ως Τετραπολις. Καμία από αυτές τις πόλεις δεν υπάρχει σήμερα πλην της Σάμης οι άλλες τρεις υπάρχουν σήμερα σαν μικρές πόλεις με τα ονόματα Πάλη, Προννοι, και Κρανια. Το στενό πέρασμα που αναφέρθηκε πριν μεταξύ Σάμης και Ιθάκης θα μπορούσε να μας οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι η σημερινή Κεφαλονιά είναι η Ομηρική Σάμη όμως η τοπογραφία δεν το στηρίζει αυτό και γι’αυτο κάποιοι αρχαιολόγοι λανθασμένα την παρομοίασαν με την Λευκάδα. Έτσι αν αυτά τα χαρακτηριστικά υπάρχουν σήμερα θα πρέπει να αναζητηθούν στην σημερινή Ιθάκη άρα η σημερινή Ιθάκη είναι η Σάμη του Ομήρου και η Κεφαλονιά η ομηρική Ιθάκη.
Η Κεφαλονιά λοιπόν είναι το μεγαλύτερο νησί του Ιονίου στο οποίο κατά την δεκαετία του 90 έγιναν σε αυτό σπουδαίες ανακαλύψεις που στηρίζουν την άποψη ότι ο Οδυσσέας ήταν βασιλιάς Κεφαλληνίας Σάμης και Ιθάκης. Πριν τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 90 η περιοχή του Πόρου που ανήκει στον δήμο Ελειου – Προννων ήταν κυρίως γνωστή για την παρουσία της κατά την Κλασσική αρχαιότητα τότε που το νησί ήταν διαιρεμένο όπως είπαμε πριν σε τέσσερις πόλεις ( Πάλη, Σάμη, Προννοι, Κρανια).
Η περιοχή των Πρόννων περιελάμβανε όλη την ΝΑ πλευρά του νησιού ως τα μεσόγεια μαζί με το λιμάνι του Πόρου, τον Ελειο, τον Κατελειο και την Σκάλα. Η ισχυρή παρουσία μαρτυρούν οι 2 ισχυρές ακροπόλεις στην περιοχή μια στο λόφο Παχνί (στον Πόρο) και μια στο κάστρο της Συρίας στο σημερινό Παλαιοκαστρο σημείο που ήταν και το κέντρο της πόλης – κράτους των Προννων και επόπτευε όλη την περιοχή. Όποιος έχει διασχίσει από την Άνω στην Κάτω Παχνι θα έχει παρατηρήσει ότι η οχύρωση καλύπτει όλη την περιοχή και κοντά στην ΒΔ γωνία της ακρόπολης σώζεται πύλη αποτελούμενη από μεγάλους πολυγωνικούς ογκολίθους. Στην ευρύτερη περιοχή έχουν βρεθεί κατάλοιπα οικισμών, εργαλεία από πυριτόλιθο και κεραμική των πρωτοελλαδικών χρόνων (3000 – 2000 π.χ.) πράγμα που δείχνει ότι η περιοχή είχε ζωή από τα προϊστορικά χρόνια . Οι Προννοι από τότε ως τα Ιστορικά χρόνια ήταν μια ισχυρή στρατιωτική δύναμη ( συμμετείχε στην Β’ αθηναϊκή συμμαχία 357π.χ) αρκετή για να αποτρέψει τον Φίλιππο Δ’ να την πολιορκήσει. Πιο συγκεκριμένα ο αρχαιολόγος Δρ Κολώνας ανακάλυψε στο διάστημα 92- 94 δυτικά της ακρόπολης των Προννων στην θέση Μπούρτζι Τζαννατων βασιλικό θολωτό τάφο με τα ευρήματα να συμφωνούν ανάμεσα στο 1400 – 1350 π.χ. Μέσα σε αυτόν βρέθηκαν πολύτιμα χρυσά και ασημένια κτερίσματα και σφραγιδόλιθοι. Αργότερα στα ελληνιστικά χρόνια ο τάφος χρησιμοποιήθηκε για τελετές ηρωολατρείας.
Μετά από όλα αυτά λοιπόν τίθεται το ερώτημα γιατί οι Έλληνες αρχαιολόγοι αδιαφορήσαν για όλα αυτά; Τόσο φοβίζει το κατεστημένο η απόδειξη ότι ο Οδυσσευ ητο βασιλεύς Κεφαλλήνιας, Σάμης και Ιθάκης και όχι απλά της Ιθάκης όπως όλοι χείριστα στηρίζουν; Αναμένουμε την απάντηση…
ΠΗΓΕΣ:
Ιωάννου Πασσά:Η Αληθινή προιστορία
Ενριέττα Μέρτζ:Ατλαντίς
Φυλλάδιο πεζοπορικής διαδρομής Πόρου Κεφαλλονίας Δήμου Ελειού- Πρόννων
ΣΧΟΛΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΟY:
ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΝΟΜΙΖΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΟΤΙ ΤΡΩΜΕ ΝΕΟΤΑΞΙΚΟ ΚΟΥΤΟΧΟΡΤΟ.
http://egersis.blogspot.com/2009/08/blog-post_4515.html

ΚΑΙ  ΕΠΙΣΗΣ  ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ:
13.06.11   ΠΗΓΗ:  http://www.ithacanews.gr
ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΘΙΑΚΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ
ΓΙΑΤΙ Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΘΙΑΚΙ
Πολλοί αιώνες έχουν παρέλθει από την Ελληνιστική εποχή μέχρι και σήμερα που μερικοί δεκάδες φιλόλογοι, αρχαιολόγοι, γεωλόγοι και άλλοι επιστήμονες επιδίωκαν να ταυτίσουν την ομηρική Ιθάκη με κάποιο από τα νησιά του Ιονίου πελάγους .Μια από τις επικρατέστερες απόψεις θέλει την ομηρική Ιθάκη να ταυτίζεται απολύτως με τη σημερινή Ιθάκη (Θιάκι). Αυτή, λοιπόν την άποψη θα επιδιώξουμε παρακάτω να καταρρίψουμε.

Πρώτα από όλα είναι αναγκαίο να αναφέρουμε ότι ως κύρια πηγή της έρευνας όλων όσων εμπλέκονται στην αναζήτηση της ομηρικής Ιθάκης είναι τα ομηρικά κείμενα της Οδύσσειας και της Ιλιάδας .Δεν θα πρέπει, όμως, να λησμονήσουμε ότι ο Όμηρος γράφει ποίηση (λογοτεχνία) και όχι ιστορία ή γεωγραφία.
Έπειτα, με το λογοτεχνικό του έργο επιδίωκε περισσότερο να ψάλλει τα ηρωικά κατορθώματα μεγάλων ανδρών «κλέα νδρν» και όχι τόσο να μας πληροφορήσει με ακρίβεια για τόπους και χώρες της εποχής του Οδυσσέα. Συνάμα, ο μεγάλος μας ποιητής συνθέτει τα έπη του εβρισκόμενος στην Μ. Ασία ή στη Χίο (8ο αιώνας π.Χ ) και δεν έχει επισκεφθεί ποτέ το Ιόνιο πέλαγος για να έχει «δίοις μμασιν » άποψη για τους τόπους που περιγράφει ( την εποχή εκείνη επικρατούν ασάφειες και γενικότητες στην Μ. Ασία για τα μέρη της Δ. Ελλάδος καθώς και ότι ο Όμηρος γράφει τρεις αιώνες μετά τα γεγονότα της Τροίας και τις περιπλανήσεις του Οδυσσέα στην Μεσόγειο).
Πέρα, λοιπόν, από αυτές τις καίριες διευκρινήσεις είναι αναγκαίο να αναζητήσουμε τα στοιχεία εκείνα που καθιστούν το Θιάκι ως αβάσιμο μέρος για να θεωρηθεί ταυτόσημο με την Ομηρική Ιθάκη. Ένα από τα αδιάψευστα στοιχεία είναι το μέγεθος και η έκταση του νησιού. Πως ένα τέτοιο μικρό νησί με έκταση που δεν ξεπερνά τα 92 τ.χλμ και με πληθυσμό 3.646 κατοίκους μπορεί να κυβερνά νησιά ( Κεφαλληνία, Ζάκυνθος και Λευκάδα) με δεκαπλάσιο περίπου πληθυσμό και έκταση; Επιπλέον, ο μεγάλος αοιδός κάνει λόγο για ένα πολύ υψηλό και πυκνοδασωμένο βουνό, το οποίο ξεχωρίζει από παντού («ν δ’ ρος ατ, Νήριτον ενοσίφυλλον ριπρεπές». Ραψ ι 21-22 ). Παράλληλα, το οξύκορφο όρος Νήριτον ήταν ιδιαιτέρως ορατό από τη θαλάσσια περιοχή κοντά στις ομηρικές Φεές, στο σημερινό Κατάκολο ( «και σφιν πέκ νεφέων θάκης τ’ ρος απύ πέφαντο». Ομηρικός ύμνος στον Απόλλωνα τον Πύθιο  στιχ. 426 – 428 ). Τέτοιο όρος δεν υπάρχει στο Θιάκι διότι το υψηλότερο βρίσκεται στα 808 μ. και δεν διαθέτει τα στοιχεία που του προσάπτει ο ποιητής («τοτο δ Νριτν στιν ρος καταειμνον λ». Ραψ ν 351 ). Εξάλλου το Θιάκι καλύπτεται πλήρως από τον ορεινό κορμό της Κεφαλληνίας(Αίνος με ύψος στα 1628 μ.) ,ο οποίος την καθιστά το πλέον ευδείελο νησί του Ιονίου πελάγους. Παράλληλα, ένα άγονο και άνυδρο νησί με λιγοστές αστείρευτες πηγές όπως είναι το σημερινό Θιάκι είναι αδύνατον να είχε τόσους πολλούς μνηστήρες (12 τον αριθμό και να θρέφει τόσα ζώα διαθέτοντας τέτοιες καλλιέργειες που αναφέρονται για την ομηρική Ιθάκη( «ντοσθέν δ’ αλς συφέους…καί ξήκοντα πέλοντο». Ραψ ξ 15-17). Επιπρόσθετα, πουθενά σε ολόκληρο το νησί δεν έχει βρεθεί το περίφημο «Σπήλαιο των Νυμφών» («ντρο πήρατον εροειδές». Ραψ ν 95 – 106), το οποίο είναι σήμα κατατεθέν της Ιθάκης του Ομήρου διότι εκεί αποβιβάζεται ο Οδυσσέας καθώς επιστρέφει από τη Σχερία. Ένα τόσο μεγάλο σπήλαιο πως εξαφανίστηκε εντελώς από το νησί; Από τους αρχαίους γεωγράφους και ιστορικούς επίσης πληροφορούμαστε ότι τέτοιο σπήλαιο δεν υπήρξε ποτέ στο Θιάκι. Συνάμα, το Θιάκι δεν βρίσκεται γεωγραφικά στα δυτικά του βασιλείου του Οδυσσέως όπως αναφέρεται στους στίχους 25-26 της ραψωδίας ι («αύτ δε χθαμαλ πανυπερτάτη ειν λ κείται /προς ζόφον… τ’ ελιόν τε»), αλλά στα ανατολικά της Κεφαλληνίας και της Ζακύνθου, άρα δεν είναι το έσχατο σημείο προ τη δύση. Εκτός από αυτά, δεν βρίσκεται κοντά στην Ηλίδα για να έχουν οι Ιθακήσιοι τα κοπάδια τους εκεί και δεν αποτελεί η Ηλίδα τον κοντινότερο τόπο διαφυγής κατά την πιθανή αναχώρηση του Οδυσσέα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των μνηστήρων. Αντίθετα, οι κοντινότεροι τόποι στη σημερινή Ιθάκη, εξαιρείται η Κεφαλληνία, είναι η Ακαρνανία, οι Εχινάδες νήσοι και η Λευκάδα.
Τέλος, το κυριότερο όλων έγκειται στο γεγονός ότι στο νησί δεν έχει ανακαλυφθεί κάποιο σπουδαίο αρχαιολογικό στοιχειό που να μαρτυρεί τη σύνδεση του με την ομηρική Ιθάκη. Εντούτοις, δυο αιώνες διεξάγονται αρχαιολογικές σκαπάνες (σε ένα τόσο μικρό νησί) χωρίς την παραμικρή ένδειξη ενός μυκηναϊκού στοιχείου π.χ ένα μυκηναϊκό ανάκτορο, έναν μυκηναϊκό τάφο ή κάτι άλλο ως αποδεικτικό στοιχείο ενός σπουδαίου μυκηναϊκού πολιτισμού. Μόνο κάποιο αρχαίο όστρακο με την επ’ αυτού φράση «εχην δυσσε»,το οποίο δεν μαρτυρεί κατ’ ανάγκη σχέση με την ομηρική Ιθάκη διότι τέτοια μυκηναϊκά ευρήματα έχουν ανακαλυφθεί και σε αλλότριες περιοχές οπού ο Οδυσσέας δεν είχε καμία σχέση, όπως τα ιερά προς τιμήν του στην Αρκαδία, στη Θεσπρωτία και την Ευρυτανία.
Από τα παραπάνω, λοιπόν, συμπεραίνουμε ότι το σημερινό Θιάκι δεν ταυτίζεται με την Ομηρική Ιθάκη και την πατρίδα του Οδυσσέα. Βεβαία ,ουδείς αμφισβητεί ότι βρισκόταν στο μεγάλο βασίλειο του πολυμήχανου Οδυσσέα (Κεφαλληνία, Ζάκυνθος, Λευκάδα, Ακαρνανία και ακτές της ΒΔ Πελοποννήσου ) και αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι του, αλλά δεν ήταν το κέντρο του μυκηναϊκού βασιλείου. Οι έρευνες και οι μελέτες προχωρούν μέχρι και σήμερα για την αναζήτηση της ομηρικής Ιθάκης, ωστόσο κανένα μέρος του Ιονίου πελάγους δεν έχει ταυτιστεί με το μυκηναϊκό κέντρο του Οδυσσέως διότι ακόμη δεν έχουν ευρεθεί τα κατάλληλα ευρήματα τα οποία θα πιστοποιούν κάτι τέτοιο (γραπτές πηγές ή κάποια μυκηναϊκή πόλη με ένα επιβλητικό μυκηναϊκό ανάκτορο και μεγάλους θολωτούς τάφους).
Αναρτήθηκε από ALAFROISKIOTOS


POROSNEWS:  ΠΑΝΩ  ΣΤΟ ΘΕΜΑ  , ΕΠΕΙΔΗ ΕΧΩ ΑΠΟΨΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΦΩΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΜΕ ΕΙΚΟΝΙΔΙΟ ΤΗΝ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ-ΙΘΑΚΗ  ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ

4 σχόλια:


Οι πεπαιδευμένοι είπε...
Καλησπέρα, Γιώργο!Το άρθρο αυτό το δημοσιεύσα πριν ένα χρόνο στο περιοδικό ΄΄ Οδύσσεια΄΄2010.Το ιστολόγιο Alafroiskiotos είναι ένα παλαιότερο που είχα.Πώς και δημοσίευσαν τέτοιο άρθρο στην Ιθάκη;
e-poros είπε...
ΘΑ ΤΟΥΣ ΕΚΑΝΕ ΕΝΤΥΠΩΣΗ!!! ΕΝΤΩΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ΕΧΟΥΝ ΠΡΗΞΕΙ ,ΟΛΟ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΥΡΗΜΑ ΤΙΠΟΤΕ, ΑΡΧΙΣΑΝ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΑΜΦΙΒΟΛΙΕΣ!!!
aris είπε...
Πολλοί από τους ισχυρισμούς του κειμένου έχουν λογική βάση (όχι κατά ανάγκη και πραγματική), άλλοι πάλι ισχυρισμοί έχουν τελείως προσωπική άποψη χαρακτηριζόμενοι από την πληρότητα η μη των γνώσεων του συγγράψαντα. Ότι ισχυρίζεται για τον Όμηρο ισχύουν για την Αλεξιάδα της Άννας της Κομνηνής. Ποιος του λέει ότι ο Όμηρος τα γράφει εκ του μακρόθεν; Δικαίωμά του να κάνει βέβαια τις υποθέσεις του όπως και εμένα να συμφωνώ εν μέρει μαζί του. Αλλά και να μην τοποθετώ την Ιθάκη στη Nότια Κεφαλονιά γιατί απλά δεν «βγαίνει» και έτσι θα δυσαρεστήσω κάποιους. Και αναμφίβολα ένας από αυτούς είσαι και εσύ POROS.
e-poros είπε...
ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΑΠΟΔΕΙΞΗ , Η ΙΘΑΚΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ!! ΑΠΛΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΕΓΩ ΤΟ ΒΛΕΠΩ ΝΑ ΣΤΕΚΕΙ Η ΕΚΔΟΧΗ ΝΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΑ ΜΕΡΗ ΜΑΣ!! Ο ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΜΑΣ ΛΥΣΟΥΝ ΤΗΝ ΠΕΡΙΕΡΓΕΙΑ

Δημοσίευση σχολίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου