Τρίτη, 24 Μαρτίου 2015

Αρχαιοπινή στοιχεία στο καθημερινό λεξιλόγιο της Κεφαλονιάς.



Μπορεί μετά την επικράτηση της Ελληνιστικής Κοινής να σταμάτησε η χρήση των αρχαίων ελληνικών διαλέκτων, δεν επήλθε όμως η ολοκληρωτική παύση τους στο επίπεδο τουλάχιστο της φωνητικής και του λεξιλογίου.
Πύλη του αρχαίου τείχους πάνω από τον Πόρο σχεδιασμένη από τον H. Nappier.
Εταιρεία Μελετών Προϊστορικής ΚεφαλληνίαςΗ πύλη αυτή κατέρρευσε με τον σεισμό του 1953. Στην μνήμη των κατοίκων της περιοχής είχε καταγραφεί ως του Δράκοντα τ’ αχούρι ( η κατοικία του Δράκοντα). Η ονομασία είχε να κάνει με το παρακείμενο σπήλαιο της Δράκαινας που βρίσκεται στο νότιο πρανές του φαραγγιού του Πόρου. Περίεργοι μύθοι και δοξασίες συνοδεύουν την συγκεκριμένη περιοχή με τον ημίθεο Ηρακλή να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην τοπική μυθογραφία. (βλέπε «Από τον Ηρακλή στο Δράκοντα. Αράκλι και στενό του Πόρου» Πέτρος Πετράτος Πρακτικά 1ου Συνεδρίου Πρόννων σελ 379-395 )
ΣΥΝΕ ΧΕΙΑ ΜΕ ΠΗΓΗ  ΤΟ IONIANPRESS
Στη δημιουργία και καθιέρωση της Κοινής βασική υπήρξε η συνεισφορά της αττικής διαλέκτου, της οποίας μετεξέλιξη ήταν η Κοινή, αλλά σημαντική θεωρείται και η συμβολή της ιωνικής και δωρικής διαλέκτου. (1) Η γλωσσολογική, μάλιστα, επιστήμη έχει επισημάνει την ύπαρξη ποικίλων διαλεκτικών στοιχείων και άλλων αρχαϊκών, τα οποία εισχώρησαν, είτε αλλοιωμένα (φωνητικά ή μορφολογικά) είτε όχι, στην Κοινή και έφθασαν μέσα κυρίως από την προφορική παράδοση μέχρι τις μέρες μας στις τοπικές νεοελληνικές διαλέκτους και τα νεοελληνικά ιδιώματα. (2)

Τετάρτη, 18 Μαρτίου 2015

ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ ΣΤΑ ΟΜΗΡΙΚΑ ΕΠΗ!

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΒΑΣΙΛΗ ΛΟΡΕΤΖΑΤΟ

Αναζητώντας κανείς τεχνολογικά στοιχεία της αρχαιότητας μπορεί να ανατρέξει σε ένα πλήθος ιστορικών πηγών. Όμως στοιχεία για παλαιότερες εποχές, τις προϊστορικούς περιόδους, βρίσκονται έντεχνα τοποθετημένα στα ενδότερα των ελληνικών μύθων, στους στίχους των ομηρικών επών, στις παραδόσεις του λαού. Στοιχεία που παρατίθενται άλλωστε σαν ποιητικές περιγραφές ανθρώπινων επιτευγμάτων , κι άλλωστε σαν τεχνικές επιδόσεις των θεών. Κάθε προβολή των αρετών ενός ήρωα, συνοδευόταν και από την προβολή των όπλων ή των εργαλείων του.

Τρίτη, 17 Μαρτίου 2015

Χάλκινη μάσκα του θεού Πάνα βρέθηκε στο Ισραήλ

static1.squarespace.com

Μία χάλκινη μάσκα με την μορφή του Έλληνα θεού Πάνα , η πρώτη που ανακαλύπτεται στον κόσμο, βρέθηκε έπειτα από ανασκαφές στο βόρειο Ισραήλ.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής Dr. Michael Eisenberg, οι μάσκες αυτού του μεγέθους, μεγαλύτερες από ανθρώπινο κεφάλι, είναι εξαιρετικά σπάνια ευρήματα και καμία μέχρι στιγμής δεν έχει βρεθεί που απεικονίζει τον Πάνα ή οποιονδήποτε άλλον θεό της Ελληνικής και Ρωμαϊκής μυθολογίας.
«Οι περισσότερες από τις χάλκινες μάσκες της Ελληνικής και Ρωμαϊκής περιόδου είναι μικρές. Ακόμα και το μουσείο με το οποίο επικοινωνήσαμε δεν κατείχε γνώση περί αυτού του είδους μάσκας και πρόκειται για τη πρώτη του είδους της στον κόσμο».
Ο αρχαιολόγος χαρακτήρισε την στιγμή της ανεύρεσης της μάσκας ως εκπληκτική.
«Τραβήξαμε έναν μεγάλο καφέ όγκο από το έδαφος και έπειτα διαπιστώσαμε πως ήταν μία μεγάλη μάσκα. Την καθαρίσαμε και αναγνωρίσαμε μικρά κέρατα στο κεφάλι που αποτέλεσαν τα πρώτα στοιχεία για την αναγνώριση».
Τα κέρατα ήταν μία άμεση ένδειξη πως η φιγούρα είναι ο μισός άνθρωπος και μισός τράγος Πάνας, ο Έλληνας θεός των βοσκών, της μουσικής και των παιχνιδιών. Αφού η μάσκα καθαρίστηκε σε εργαστήριο , τα χαρακτηριστικά της φιγούρας φαίνονταν καθαρά ώστε ο Eisenberg να προβεί σε αναγνώριση.
ΑΠΟ   Artemis Sorras

Παλαιστίνος
Στην ελληνική μυθολογία με το όνομα Παλαιστίνος είναι γνωστός ένας βασιλιάς της Θράκης, ο οποίος ήταν γιος του θεού Ποσειδώνα.
Ο Παλαιστίνος, όταν πληροφορήθηκε τον θάνατο του γιου του, του Αλιάκμονα,αυτοκτόνησε στον ποταμό Κόνοζο, που από αυτό το γεγονός μετονομάσθηκε σε «Παλαιστίνο» και αργότερα (και μέχρι σήμερα) σε Στρυμόνα.
[...Επίσης Κρήτες πελασγοί και αιγαιοπελασγοί έφθασαν στη Μέση Ανατολή και εγκαταστάθησαν εκεί. Από αυτούς κατάγεται ο γνωστός λαός των Φιλισταίων: Πελασγοί=Πελεσέτ=Φιλισταίοι και τελικώς Πελεσάτι/Παλεσάτι=Παλαιστίνιοι. Αργότερα οι Φιλισταίοι αναμείχθηκαν με το αραβικό στοιχείο...]
……………………..
ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΟΣ ΚΑΙ ΙΣΡΑΗΛΙΝΟΣ 

Ομηρική Μυθιστορία

Τα ομηρικά έπη είναι τα παλαιότερα διασωθέντα κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και στην αρχαία Ελλάδα θεωρούνταν τα σημαντικότερα έργα της και χρησιμοποιούνταν στην εκπαίδευση. Ως κύριο θέμα των ραψωδών, η απαγγελία τους ήταν βασικό μέρος των Ελληνικών θρησκευτικών γιορτών. Μαζί με τηνΟδύσσεια, η Ιλιάδα είναι ένα από τα παλαιότερα έργα της δυτικής λογοτεχνίας σε γραπτή μορφή. Ανεξάρτητα από τις διάφορες παραμέτρους τα ομηρικά έπη αποτελούν έργα μεγάλης λογοτεχνικής δύναμης, αισθητικής ωριμότητας και ουμανιστικής έκφρασης, στοιχεία που άσκησαν τεράστια και διαχρονική επιρροή τόσο στον πνευματικό κόσμο όσο και στους απλούς ανθρώπους. Αποτέλεσαν το πολιτιστικό και εκπαιδευτικό θεμέλιο όλη την περίοδο της κλασικής αρχαιότητας και συνέχισαν να επιδρούν στη διαμόρφωση της λογοτεχνικής και της φιλοσοφικής σκέψης καθόλη τη διάρκεια της ιστορίας του Δυτικού πολιτισμού, κυρίως όμως την περίοοδο της Αναγέννησης.
Από τους Γραμματικούς της Αλεξάνδρειας, η Ιλιάς διαιρέθηκε σε 24 ραψωδίες σύμφωνα με το ελληνικό αλφάβητο (Α-Ω), ενώ οι ραψωδίες της Οδύσσειας με μικρά γράμματα.


http://homerworld.blogspot.com/2015/03/blog-post_17.html?spref=fb

HOMERWORLD.BLOGSPOT.COM|ΑΠΟ ΠΑΡΕΑ

Το συμπέρασμα είναι διπλό: το σκηνικό της ομηρικής αφήγησης είναι ιστορικό, και ο τρωικός πόλεμος εξαιρετικά πιθανός - που σημαίνει ότι πρέπει να πάρουμε τον Όμηρο στα σοβαρά.
Για τις προηγούμενες απόψεις έχουν διατυπωθεί οι επόμενες επιφυλάξεις. Τα αρχαιολογικά ευρήματα δεν είναι, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, τόσο επαρκή και διαφωτιστικά, ώστε να αποδεικνύεται η βέβαιη εμπλοκή των μυκηναίων Αχαιών στην καταστροφή της Τροίας· πόσο μάλλον όταν η χρονολογία παρακμής των Μυκηνών και η καταστροφή της Τροίας χρονολογικά γειτονεύουν. Από την άλλη μεριά, η αναφορά λέξεων, κυρίως ονομάτων, της γραμμικής Β στα ομηρικά έπη δεν αποτελεί για πολλούς ειδικούς ικανό και ακλόνητο αποδεικτικό στοιχείο, για να εμπιστευθεί κάποιος και τα ίδια τα ιστορούμενα γεγονότα των δύο επών στις λεπτομέρειές τους. Εξάλλου, υπάρχει μεγάλη χρονική απόσταση (περίπου τετρακοσίων χρόνων) ανάμεσα στα δύο ομηρικά έπη και στην καταστροφή της Τροίας. Αυτό σημαίνει ότι, ακόμη και αν η παράδοση των γεγονότων της μυκηναϊκής εποχής εκτιμηθεί συνεχής, έχει αναμφισβήτητα στο μεταξύ υποστεί μέσα στα έπη παραμορφώσεις, επεκτάσεις, επανερμηνείες, μετασχηματισμούς και προσαρμογές στα πολιτιστικά δεδομένα της εποχής του ποιητή.
Εξάλλου, η Οδύσσεια, καθώς επεκτείνεται στις θαλασσινές περιπλανήσεις ενός ήρωα, όπου προβάλλουν η σχεδόν απόκοσμη γεωγραφία και πολλά μαγικά και τερατικά στοιχεία, είναι ακόμη λιγότερο πιθανό να σχετίζεται άμεσα με την ιστορική πραγματικότητα. Σε σχέση με τον κλειστό κάπως ορίζοντα της Ιλιάδας, που αναφέρεται σε θρύλους ηρώων σε δεδομένο κάπως χώρο και χρόνο, το οδυσσειακό έπος ανοίγεται στον κόσμο της νοβελιστικής περιπέτειας και του παραμυθιού. Σημαντικά όμως στοιχεία του πολιτισμού, της οικονομίας και της πολιτικής, που συντηρούνται στα δύο έπη, συγχρονίζονται με την εποχή της σύνθεσής τους. Οι λεγόμενοι «σκοτεινοί χρόνοι», με τους αποικισμούς, την ακμή του θαλάσσιου εμπορίου και την περιφερειακή κοινωνική οργάνωση σε κοινότητες, από τις οποίες θα προκύψουν σύντομα οι πόλεις-κράτη, δεν εκτιμώνται σήμερα ως πλήρης παρακμή αλλά ως μεταβατική εποχή. Στο πλαίσιό της η αντιμετώπιση των νέων συνθηκών επέβαλε, μέσω της νέας αριστοκρατικής τάξης που είχε διαδεχθεί τους μυκηναίους βασιλείς, την αναζήτηση δρόμων επικοινωνίας με την παράδοση. Τέλος, τα δύο ομηρικά έπη είναι έργα λογοτεχνίας και όχι ιστορίας ή χρονογραφίας. Μ᾽ αυτή την έννοια, η Ιλιάδα και η Οδύσσεια δεν είναι τόσο λειψά παραδείγματα ιστορίας όσο έργα ποιητικής δημιουργίας, τα οποία, μέσα από μια πανελλήνιου χαρακτήρα προοπτική, διηγούνται το πώς οι Έλληνες του 8ου αι. π.Χ. έβλεπαν το ένδοξό τους παρελθόν.





Εορτή των Ομηρικών Επών σε Πτερόεντα Άσματα, Εικόνες, Στιγμιότυπα, Ελεύθερη Ερμηνεία, Σύγχρονον Οράν
HOMERISTES.BLOGSPOT.COM|ΑΠΟ ΠΑΡΕΑ

Για τον Άργο, το σκυλί του Οδυσσέα

Αν και τετράποδος, ο Άργος είναι ένας από τους συμπαθέστερους «ήρωες» της Οδύσσειας. Δίκαια η ανεπανάληπτη αγάπη του για τον Οδυσσέα τον ανέδειξε σε αιώνιο σύμβολο αφοσίωσης. Παρότι σύντομη, η σκηνή στην οποία πρωταγωνιστεί είναι ομολογουμένως συγκλονιστική
George-Stubbs-Portrait-of-a-white-dog-the-property-of-Lord-Gormanston
Του Γιώργου Β. Μιχαήλ | Πίνακας: George Stubbs, Viscount Gormanston's White Dog
Αν και τετράποδος, ο Άργος είναι ένας από τους συμπαθέστερους «ήρωες» της Οδύσσειας. Δίκαια η ανεπανάληπτη αγάπη του για τον Οδυσσέα τον ανέδειξε σε αιώνιο σύμβολο αφοσίωσης. Παρότι σύντομη, η σκηνή στην οποία πρωταγωνιστεί είναι ομολογουμένως συγκλονιστική.

Τάλως - Tα αρχαία ρομπότ στην Ελλάδα

Ένα από τα πιο γνωστά αρχαία ρομπότ στην Ελλάδα ήταν ο διάσημος Τάλως (στην αρχαία Κρητική διάλεκτο σημαίνει και ήλιος). Κατασκευάστηκε από τον Θεό Ήφαιστο, ο οποίος ήθελε να στείλει την εφεύρεσή του ως δώρο στον βασιλιά της Κρήτης Μίνωα. Ο Τάλως ήταν τεράστιος, ανθρωπόμορφος και χάλκινος...
Ποιος είπε ότι τα ρομπότ, οι αυτόματες πόρτες και η ατμομηχανή είναι τεχνολογικά επιτεύγματα της δεύτερης χιλιετίας; Ε, λοιπόν, όχι! Τα στοιχεία που έρχονται στην...
EGRIECHEN.INFO

Δευτέρα, 16 Μαρτίου 2015

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΥ ΣΕ POROSNEWS

Αναρτήσεις Tελευταία εβδομάδα